PromZ.be 03-2015

8 promobiss 3/2015 N ews Vanimco Gifts &Gadgets inMalle heeft onlangs de activiteiten van branchege- noot Incenta geïntegreerd. Incenta was het bedrijf van Pamela Joris. Zij is al enkele jaren actief in de sector, maar als eenmanszaak stootte zij op gren- zen. “We hoorden ‘in de geruchten- molen’ dat Pamela op zoek was naar iemand ommee samen te werken. We zijn toen samen gaan zitten,” zegt Sam Van Ham, zaakvoerder van Vanimco. Pamela Joris was in 2007 met haar eigen bedrijf gestart. “Ik was nog kin- derloos en werkte dag en nacht. Ik deed het hele pakket: klantenbezoek, offertes, boekhouding, logistiek... Dat was geen probleem. Maar nu zijn er twee kinderen en wordt het moeilijker om de balans privé-werk in evenwicht te houden. Je merk dan de tekortko- mingen. Je hebt bijvoorbeeld minder klantencontact. En voor grote aan- vragen wordt het als klein bedrijf ook moeilijker die voor te financieren.” Door het samengaan met Vanimco kan een deel van het takenpakket van Pamela Joris overgenomen door het grotere geheel en kan zij zich focussen op de verkoop. Vanimco is een tiental jaar geleden gestart. Men deed aanvankelijk vooral import op maat uit het Verre Oosten en werkte voor grotere bedrijven in de food. Vanimco kreeg toen ook aan- vragen voor kleinere aantallen en ging daarvoor naar Europese leveranciers. Momenteel is de verhouding eigen import/leveranciers fifty-fifty. “We kunnen zo inschatten wat het beste is: een artikel laten maken of naar leveranciers gaan die het in voorraad hebben,” aldus Van Ham. Voor een aantal klanten die Vanimco ook het voorraadbeheer van promo- tionele artikelen. Voor een eenmans- bedrijf als dat van Pamelo Joris is zo’n service moeilijk te bieden. Op dat vlak heeft de samenwerking met Vanimco ook voordelen. Van Ham: “Als eenmanszaak zul je sneller tegen de limieten komen dan een zaak met meerderewerknemers. Voor klanten is zekerheid en continuïteit ook belang- rijk en dan is er een grotere terughou- dendheid om met een eenmanszaak te werken. Als er iets gebeurt, moet er opvolging van de activiteiten zijn. Klanten maken die afweging. Ik merk dat middelgrote en grote bedrijven makkelijker een deel van het promoti- onele traject uit te besteden. Wat geen kerntaken zijn (zoals het aanhouden van een magazijn) laat men anderen doen.” Men wil ook een ‘one-stop- shop’ voor de klanten zijn. Incenta gaat op in Vanimco Il ressort d’une étude menée auprès de marketeers que 78 % d’entre eux estiment que les gadgets, les services de festival (comme les chargeurs de batterie) et les échan- tillons ont le plus grand impact durant les festivals de l’été. L’étude a été réalisée à l’initiative de The House of Marke- ting, qui souhaitait connaître l’importance du sponsoring des festivals pour les marketeurs. Les résultats montrent également que 73 % des marke- teers trouvent que le sponsoring de festival est un moyen de communication puissant. Malgré tout, un marketeer sur deux n’investit pas du tout dans ce type de sponsoring. « Les marketeers ont du mal à oser le sponsoring de fes- tival, parce que les coûts élevés ont une importance dans le processus de décision et que le Return On Investment est difficile à prouver », explique Karolien Vanhelden, Marketing Manager de The House of Marketing. 80 % font notamment savoir qu’il est difficile de pouvoir mesurer l’impact du sponsoring d’un festival. Si des marketeers sponsorisent un festival, il s’agit surtout de stimuler les festivaliers à tester des produits et des ser- vices. Par ailleurs, il s’agit de proposer des services lors des festivals (chargeurs de batterie, parapluies...) et des gadgets. Le placement d’un logo sur le podium (’branding’) et l’organisation de concours avec des prix rencontrent, selon les personnes qui ont participé à l’étude, un beau succès, contrairement au placement de drapeaux et de bannières personnalisés. Les festivals : les gadgets distribués ont un impact P amela J oris S am V an H am

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5