PromZ.be 04-2015

42 hebben. Dat kan op heel eenvoudige manieren, legt Her- mans uit, met accenten. Een bedrijf met een rood/zwart logo kan bijvoorbeeld een zwarte hoodie nemen met aan de ritssluiting een rood lipje. “We hebben ook knopen op voorraad. En dan neem je voor een zwarte polo bijvoor- beeld één rood knoopje en de andere twee blijven zwart. Op die manier kun je je als bedrijf profileren en een eigen collectie maken. Overigens is de ervaring van Hermans ook dat personeelsleden er geen moeite mee hebben om bedrijfskleding voorzien van een logo ook buiten de werksfeer dragen. tekst: Ad van Poppel e n b re f > Nouveaux horizons. Jean Hermans – l’homme à qui l’on doit en Belgique les marques de textile telles James Harvest, Printer, Projob Swedish Workwear et DAD – explorera de nouveaux horizons à partir du 1er janvier 2016. Il aura passé près de 30 ans dans le secteur du textile promotionnel. Il fait le point en compagnie de Promo-Biss. > Suède. Hermans travaille dans cet univers depuis 1988. Il y a débuté comme étudiant, s’est lancé dans le commerce de gros avec sa marque propre avant d’en- trer en contact en 1993 avec le suédois James Har- vest à qui il remit son affaire. Depuis lors, la marque appartient au groupe suédois New Wave. > Offre. Lorsqu’Hermans a démarré sa société, l’offre se limitait à des T-shirts, polos, sweat-shirts et cas- quettes. A l’heure actuelle, elle est nettement plus étendue. Le textile corporate ainsi que les vêtements de travail sont désormais repris dans la gamme aux côtés du textile promotionnel. A ldus J ean H ermans > Wat is Jean Hermans: een textielman of een com- mercant? Geen van beide. Hoewel hij zich ‘textielboer’ noemt, is entrepreneur meer op hem van toepassing, vindt hij. “En ik ben graag met mensen bezig. In onze sector heb ik nu wel alles gedaan. Ik zit nu aan het pla- fond. De uitdaging is weg en er staan jongemensen klaar ommijn rol over te nemen. Dit is een ideaal moment. > Gunbusiness. Jean Hermans noemt de business van promotioneel en corporate textiel een gunbusiness. “Een bedrijf koopt bij een distributeur die een goede service geeft, die betrouwbaar is. Hem gunnen ze de business. Het blijft een ‘people-business’, zeker in promotioneel textiel.” Zijn ervaring is overigens wel dat de business er niet gemakkelijker op is geworden. “Ik ben zelf in het begin distributeur geweest. Toen was het adverteren in de Gouden Gids en wachten op de binnenkomende telefoons. Je hoefde niet lang te wachten, de business groeide vanzelf. Maar op de dag van vandaag moet je je profileren, service bieden, specialiseren en sterk zijn in communicatie (ook op facebook en die media).” > MVO. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is belangrijk en wordt steeds belangrijker. We gaan heel ver daarin tot en met clean shipping, dat wil zeg- gen dat er nooit halfvolle containers worden vervoerd, alleen maar volle,” zegt Hermans. “We komen nu ook met een merk in de Benelux met het GOTS-label. GOTS staat voor Global Organic Textile Standard. Daarvoor controleert men de hele keten, niet alleen de productie en het kleuren van het katoen, maar ook het transport tot hier, de distributeurs, en de zeefdrukkers. Alle tussenschakels zijn gecertifieerd.” Het blijft moeilijk om puur ecologische producten te brengen. “In 1993 hadden we een ecologisch merk van Harvest. Iedereen vond dat fantastisch, maar niemand wilde er voor beta- len.” Betalen ze nu wel? “Overheidsbedrijven en grote bedrijven wel. Die stellen zelf ook eisen stellen. Maar de grote massa nog niet.” > 1000 T-shirts of 80 hemden? Jean Hermans zegt liever 80 hemden te verkopen dan 1000 T-shirts. “Aan die 1000 T-shirts is minder te verdienen - dat is ook nooit echt onze markt geweest - , aan 80 overhemden is nog iets te verdienen. Bij 1000 T-shirts is het vet van de soep.” ‘T extielboer ’ J ean H ermans AVAILABLE AT YOUR PROMOTIONAL SPECIALIST! Flow & Flavour NOW AVAILABLE • O p a ll e F l o w e n F l a v o u r m o d e ll e n ! • D e z e k o r t i n g i s g e l d i g t o t e i n d 2 0 1 5 10% Introductie korting • O n a ll l a d F l a v o u r m o d e l s • T h i s d i s c u t i s v a li d u n i l e n d o f 2 0 1 5 10% introduction discount

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5