PromZ.be 04-2015
47 promobiss 4/2015 T extiel Zowat alle ‘product media-adviseurs’ hebben in hun aanbod naar de eindklant een groot assortiment aan textiel, van goedkope multisjaals (genre Buff), via polo’s en T-shirts tot de wat duurdere jassen in softshell en stevige werk- kleding. Een trend in de markt is dat de bedrijven naar ‘duurzame’ producten zoeken. Duurzaam heeft echter veel betekenissen en wordt in het bedrijfsleven te pas en te onpas gebruikt. Als het in de markt van promotio- neel textiel over ‘duurzaam’ gaat, bedoelt men vaak twee zaken: kwaliteit (het item moet lang meegaan) en/of passend in de MVO-optiek (Maatschappelijk Verant- woord Ondernemen). Er is inderdaad vraag naar meer kwaliteit en de gesprekspartners aan de leveran- cierskant met wie Promo-Biss sprak, zeggen dat ze de low-cost-markt wat links laten liggen. Guy Van Breda is in ons land leverancier van merken als Slazenger en Elevate. Slazenger zit in het midden- en Elevate in het hogere segment. “We merken inderdaad een vraag naar duurzaam. Dat wil zeggen kwaliteitsproducten en naar merken. We blijven ook van het low cost-segment weg. Daar zijn immers zoveel concurrenten die zich manifes- teren,” zegt hij. En daar telt alleen de prijs, zeker als het om een ‘weggevertje’ gaat dat bij wijze van spreken maar één keer gebruikt zal worden. Philippe Antoine van Mai- sons Clothes stelt dat “...iemand die echt naar de prijs kijkt, naar low cost-producten gaat. Meestal gaat het om de prijs voor een bepaalde kwaliteit.” Bij Xenia ziet men ook dat de bedrijven voor kwaliteit kie- zen. “Ze kijken nog altijd naar de prijs. Daar beoordelen ze ons ook op. Maar veel klanten gaan naar de iets duur- dere kwaliteit, want die kleding is draagbaar in meerdere seizoenen en dan is het een goede investering,” klinkt het daar. Men voegt er ook aan toe dat het voor bedrijven redelijk moeilijk is textiel aan te kopen. “Je moet immers op de hoogte zijn van de maten van iedereen. Door de band genomen wordt textiel gekocht als eindejaarsgeschenk voor demedewerkers. Dan is er een pasreeks of kunnen de mensen hun maat doorgeven. Dat brengt soms wat meer rompslomp met zich mee, maar de medewerkers vinden het een leuk cadeau. Het heeft een toegevoegde waarde, want ze kennen ook de prijzen van jassen in de winkel.” M erken Wat dat betreft zijn merken die ook in de retail verkrijg- baar zijn (zoals bijvoorbeeld Slazenger) interessant, want ze vormen voor degene die zo’n kledingstuk ontvangt een referentiepunt zowel op het vlak van kwaliteit als van prijs. Zegt Guy Van Breda: “Een merk en het betere product zijn troeven voor het bedrijf dat geeft. De perceptie van dat bedrijf bij de mensen die het product krijgen, is dan ook beter dan als het een weggevertje betreft. Voor bedrijven zijn dat bedrijfsimago en die waarde van belang. En dan gaan ze in plaats van naar een goedkoop T-shirt eerder naar casual en corporate textiel dat langer meegaat, mooi afgewerkt is en mooie details heeft.” Hij wijst er ook op dat de markt de afgelopen vijftien jaar sterk geëvolueerd is qua aanbod en materialen. “Toen was het aanbod nog vrij basic, nu is het veel bre- der, ook in corporate textiel. De evolutie in materialen is zo’n tien jaar geleden gestart met de fleece. Dat was een nieuw materiaal. De laatste vijf jaar zijn er steeds meer ‘technische’ stoffen gekomen als coolfit en softshell,” aldus Van Breda. Softshell is ademend, warm, soepel comfortabel, licht en waterafstotend (niet waterdicht). Bij Xenia bevestigt men de populariteit van die stof: “Softshell-jassen zijn in. Mensen zoeken iets dat voor alle seizoenen bruikbaar is en ook nog opvalt. Softshell-jassen zijn minder seizoens- gebonden. Windbrekers en gewatteerde jassen zijn wel gebonden aan seizoenen.” S port Softshell-jassen zijn ook populair bij fietsers en sporters. Bedrijven bieden werknemers ook steeds meer sportkle- ding, zoals wieler- of loopuitrustingen. Maar sporten - al dan niet in de baas zijn tijd - vraagt wel om speciale kle- ding, vooral ademend en vochtafdrijvend (‘coolfit’). Een katoenen T-shirt is dan niet de oplossing. “Bij katoen zie je dat mensen transpireren. Loop drie minuten en je zweet al onder de oksels. Dat zie je ook. Bij polyester T-shirts is dat niet het geval. Dat is ook een verkoopargument,” aldus Dirk De Clercq van Bizniz-Point. Dat een gewoon T-shirt niet meer voldoet, merkt men eveneens bij Xenia: “Als je een ten miles doet of een sport- wedstrijd, dan kom je er met een gewoon T-shirt niet meer. Het moet polyester zijn, ademend en mooi van pasvorm. De mensen zijn niet meer tevreden met een recht-toe- recht-aan katoenen T-shirt. Ze zijn zich bewust van wat mooi, trendy én kwaliteit is.” Overigens wordt polyester ook verwerkt in overhemden. Dergelijke overhemden zijn minder kreukgevoelig. Dat is zeker interessant voor mensen die voor de job veel moe- ten reizen of die een stand op een beurs moeten beman- nen. Maar polyester in overhemden is vooral een hit in We merken inderdaad een vraag naar duurzaam. Dat wil zeggen kwaliteits producten en naar merken
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5