PromZ.be 04-2015

48 T rends textiel Engeland, weet Pierre Devos van Falk & Ross. “Dat wordt minder gevraagd in continentaal Europa. Daar is het meer katoen. Waarom dat is, weet ik niet, ik zie het gebeuren...” En wat met de workwear voor mensen in de productie of in opslagplaatsen (met soms ook verplaatsingen van binnen naar buiten)? Wordt voor hen in de kleding ook ‘sportief’ materiaal gebruikt? Dat is volgens Guy Van Breda even het geval geweest, maar dat heeft zich niet doorgezet. “Coolfit is vochtafdrijvend, het zweet wordt van het lichaam afge- voerd. Maar zweet heeft een geur. Een voetbalwedstrijd is twee keer vijfenveertig minuten, een tenniswedstrijd twee uur, lopen doe je een half uur en daarna moet je die sportkleding wassen. Workwear draag je de hele dag en dan zou zweet de hele dag geur afgeven.” Wel kijkt men meer naar het ergonomische. Mensen die veel binnen én buiten werken kleden zich vaak in laagjes: een polo, een sweater, een windbreker... Bodywarmers zijn ook populair. Die laten immers de armen vrij wat de beweging ten goede komt. “Je geeft de voorkeur aan iets waarin je goed kunt bewegen,” zegt Pierre Devos. Jean Hermans (Projob Swedish Workwear) haalt aan dat er voor bijvoorbeeld truckchauffeurs speciale broeken zijn: stretch op de plaatsen waar het nodig is en geen achterzakken. V erantwoord Breidt de vraag naar duurzaamheid in de zin van kwaliteit zich ook uit naar duurzaam in de zin van aandacht voor mens en maatschappij aan de productiekant? Met andere woorden: is er vraag naar ‘maatschappelijk verantwoord textiel’ zoals organisch of biokatoen? Bizniz-Point merkt met een merk als Stanley & Stella een grote groei in dat segment, ook al is de prijs van dergelijke ‘verantwoorde’ T-shirts nog altijd hoger dan die van doorsnee T-shirts. “Drie, vier jaar geleden waren organische T-shirts gigan- tisch duur, maar nu zijn die nog maar 1,5 euro duurder. Goed, dat is nog altijd meer, maar klanten als KU Leuven en de stad Leuven willen organisch. De stad Leuven mikt op zero-uitstoot in 2020. We investeren dan ook in andere druktechnieken (met inkt op waterbasis),” aldus Dirk De Clercq. “Ook bedrijven zijn bereid daarvoor te betalen. De economie gaat wat beter en dan willen ze iets meer geven voor organisch textiel. Zelfs studenten en jeugdbewegin- gen willen organische katoen en Fair Wear. Een paar jaar geleden moesten die het goedkoopste hebben.” De andere gesprekspartners hebben echter een andere ervaring. Guy Van Breda zegt dat er een beperkte afname is van bio- of organisch katoen. “Voor steden en overhe- den kan ik me in kader van hun MVO-aanpak voorstellen dat ze dat nemen. Maar de bedrijven zijn niet altijd bereid de meerprijs ervoor te betalen.” Pierre Devos (Falk & Ross) krijgt wel veel vraag naar bio. “Maar,” zegt hij, “het probleem is altijd de prijs. De klanten willen ethische producten, maar die zijn zeker twee, drie keer duurder. De prijs is echt een rem.” Groen kost geld? “Dat is de realiteit,” zegt Devos. Maar Philipe Antoine (Maisons Clothes) ziet het iets genu- anceerder: “De prijs is niet altijd doorslaggevend. De men- sen zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in de kwaliteit. Er zijn merken die excellente producten in biokatoen leveren. Maar bio en lage prijs gaan niet altijd samen.” tekst: Ad van Poppel e n b re f > Durabilité. Une tendance se dessine sur le marché du textile promotionnel, à savoir la demande de produits durables. Il est question ici d’articles de qualité que l’on peut utiliser longtemps. La demande de vêtements de marque est elle aussi en hausse. > Matières. Un développement considérable s’est opéré les cinq dernières années au niveau des matières. Le softshell est en vogue pour les vestes. En ce qui concerne les tenues plus sportives/casual, c’est le polyester (‘cool- fit’) qui a la cote. > Bio ? La demande de coton bio et organique augmente mais, en raison de son prix plus élevé par rapport aux produits habituels, de nombreuses entreprises hésitent encore à acheter un article fabriqué dans cette matière. MONOPOLY © 1935, 2014 Hasbro. All Rights Reserved. Licensed by Hasbro. info@cartamundi.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5