PromZ.be 04-2015

6 promobiss 4/2015 Promo-Biss, nr. 22 november 2015/novembre 2015 jaargang/année 6 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/publication trimestrielle sur les articles promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV (www.hetportaal.com) in samenwerking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: november, februari, mei, augustus/ novembre, février, mai, août hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016/23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promobiss.be redactionele bijdragen/contributions rédactionnelles: Ad van Poppel, David Tornel, Herman Tieland regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, Nederland, T  00 31 75/647 57 47. Contact: Meryem Karakus (Meryem.karakus@hetportaal.com) , Philip Lasance (Philip.lasance@hetportaal.com) , John-Michael Swaab (John.Swaab@ hetportaal.com ) verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab, p/a Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee klantenservice advertising/service clientèle advertising: Monique Zijlstra-Brandt, Marco Rensen (info@hetportaal.be ) www.promobiss.be De recente kwalificatie van de Rode Duivels voor het Europees Kampioenschap (dat van 10 juni tot en met 10 juli in Frankrijk gehouden wordt) is een goede zaak voor de sector van de product media. Al direct na de laatste wedstrijd in de voorronde (op 13 oktober) hebben enkele distributeurs mails uitgestuurd met daarin het aanbod aan voetbalgerelateerde artikelen (in het zwart-geel-rood). Michel Van Bavel (Van Bavel Premiums & Gifts) noemt de kwalificatie “....100% een kans voor de sector. De bedrijven zullen er hard op inspelen. Vorige keer bij het Wereldkampioenschap in Brazilië gebeurde dat nog weinig. Toen waren vooral een paar grote merken actief.” De partners van de Rode Duivels zijn overigens de enige bedrijven die met de benaming Rode Duivels promotie mogen voeren. De niet-partners kunnen enkel naar voetbal en de Belgische drie- kleur in het algemeen refereren. Zaak is wel om op tijd producten te bestellen. “De grote multinationals zullen op tijd zijn, maar de kleinere bedrijven aarze- len en stellen nog wat uit,” zegt Guy Van Breda (Slazenger, Elevate). Voor Nederland zijn de druiven zuur. De Nederlandse ploeg kon zich niet kwalificeren en is voor de eerste maal sinds 24 jaar niet bij een eindronde present. Bij onze noorderburen waren ‘oranje-attributen’ quasi een deel van de voetbaltraditie geworden. Van Breda: “De oranje-gekte is al die jaren toch een behoorlijk stuk van de business geweest. Bedrijven als Heineken en Grolsh hebben er altijd veel in geïnvesteerd.” Kwalificatie Rode Duivels plus voor product media Artis-Historia : collaboration étroite avec Carrefour Les points Artis-Historia ont refait surface le 9 septembre. Il s’agit d’une initiative des éditions Concrea qui ont œuvré plus d’un an à leur préparation. Au départ, on souhaitait relancer les points Artis-Historia au début du printemps passé mais Philip Gielkens, l’initiateur du projet, avait fait savoir que la mise en œuvre prenait plus de temps que prévu. Le principe d’Artis-Historia est resté le même : les consommateurs épargnent des points qu’ils échangent contre des images à coller dans un livre. Pour Concrea, les actions à succès de la chaîne Carrefour avec les livres Panini des Diables Rouges en 2014 et en 2015 ont constitué la preuve que les consommateurs étaient encore toujours prêts à épargner. Et c’est avec Carrefour justement qu’une collaboration étroite a été nouée. Ce qui est assez frappant étant donné que dans le passé, les points Artis-Historia se trouvaient surtout sur les emballages de produits de marque. Les nouveaux points sont à présent repris sur une quarantaine de produits de la marque maison Carrefour (notamment du pain, des soupes, du lait, des biscuits à la frangipane). Z-Card in Belgische handen Z-Card, het bedrijf opge- zet door de BrittenGeorge McDonald en Liz Love en dat gespecialiseerd is in handige, opvouwbare communicatiedragers, is in Belgische handen over- gegaan. Toen McDonald en Love lieten weten zich uit de firma terug te wil- len trekken, hebben zij de activiteiten overgedaan aan DKDM (De Kroon Direct Marketing) in Ant- werpen en aan Grafische Groep Daneels in Beerse hebben de aandelen overgenomen van de Britse initia- tiefnemers George McDonald en Liz Love. Luc de Kroon is de nieuwe ceo van Z-Card. L uc de K roon

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5