PromZ.be 04-2015

8 promobiss 4/2015 N ews Stadsbrouwerij De Koninck: merkbeleving in nieuw bezoekerscentrum De Antwerpse Stadsbrouwerij De Koninck (producent van onder meer het amberbier ‘Bolleke’) heeft eind augustus een nieuw bezoekerscentrum met shop geopend. Duvel-Moortgat, sinds vijf jaar eigenaar van De Koninck, besloot de bottelarij van de stads- brouwerij over te brengen naar de Duvel-Moortgat sites in Puurs en Achouffe en in de vrij gekomen ruimte een bezoekerscentrum annex shop in te richten. Michel Moortgat, ceo van Duvel-Moortgat, zegt dat het een investering is in de merkbeleving van De Koninck. In de shop zijn er naast de De Koninck-bieren ook diverse De Koninck-attributen verkrijgbaar zoals kleding, kapstokken, speel- kaarten, flesopeners, reparatiesets voor fietsbanden, draagtassen... Voor die producten werkt men met diverse bedrijven samen, zoals Carta Mundi en Mondial Gifts. TEO: product media met augmented reality The Entertainment Office (onderdeel van de Van Bavel-groep) heeft een concept gelanceerd voor augmented reality in product media. Frederic Libbrecht, business unit manager van TEO, zegt dat men app’s heeft ontwikkeld waarmee een ‘marker’ (bijvoorbeeld een merklogo) gescand kan worden. Daarmee brengt men merken en producten op een tablet of smartphone ‘tot leven’. TEO heeft onder meer voor Zespri (kiwi’s) een actie gedaan waarbij kinderen een kleurplaat kregen en door het scannen van het logo het onderwerp van de tekening in hun kleuren in bewegende beelden konden zien. Het voordeel van die aanpak is dat ouders en hun kinderen der- gelijke items kunnen delen via sociale media. Dat betekent dat een promotioneel item (bijvoorbeeld een kleurplaat) door blijft werken ook als de actie in de winkel niet meer beschikbaar is. Vooral dat virale aspect maakt het concept interessant, bena- drukt Libbrecht. Demarkers kunnen ook op verpakkingen of op point of sale-materiaal (displays in shoppingcentra) geplaatst worden. Een andere toepassing is ‘scan & win’, naar analogie van ‘scratch & win’. Via ‘scan & win’ is het ook mogelijk data van deelnemende consumenten te verzamelen. Carrefour : albums d’autocollants pour les clubs de football locaux Carrefour a lancé dans les Carrefour Markets une action avec des albums d’autocollants pour les clubs de football locaux. Ceci, dans le cadre du sponsoring de près de 400 équipes locales par Carrefour Bel- gium. Le succès des albums Panini et des Diables Rouges a incité le détaillant à mettre sur pied des actions d’épargne régionales en rapport avec les clubs de football. Ca r re f ou r Be l g i um mène cette action en compagnie d’Unilever. Par tranche d’achat de 25 euros, le supermarché offre un sachet contenant trois autocollants. L’achat de produits Uniliver participants (variables chaque semaine) y donne également droit. L’action a débuté dans 9 filiales de la chaîne de supermarchés. Plus tard, elle sera étendue à d’autres sites où elle se tiendra à chaque fois pen- dant trois mois. “Il s’agit en effet d’une campagne d’activation, nécessitant une date de fin,” explique Baptiste van Outryve, porte-parole de Carrefour Belgium. C’est la raison pour laquelle l’action ne sera pas organisée partout en même temps. Van Outryve précise toutefois que les actions locales ne peuvent en aucun cas faire de l’ombre aux actions d’autocollants nationales. Aux alentours de la période des Championnats d’Europe en France en 2016, une nouvelle action sera lancée avec les Diables Rouges. Les actions d’autocollants locales seront alors momentanément stoppées. “Le but est d’avancer tous dans la même direction mais, en dehors de cela, plusieurs possibilités peuvent bien entendu être développées,” conclut Van Outryve.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5