PromZ.be 01-2016

15 promobiss 1/2016 Düsseldorf 13 januari jl. Het traditionele BAPP-Happy Hour aan het einde de eerste dag van PSI, de internatio- nale vakbeurs voor distributeurs van promotionele arti- kelen en business gifts, heeft dit jaar een extra element met de uitreiking van de eerste Product Media Advisor of the Year Award op de stand van Promo-Biss/Het Portaal. Gemaco, een gevestigde naam in het domein van product media (promotionele artikelen en business gifts), is de eerste winnaar van de Product Media Advisor of the Year Gold Award. Van Bavel Premiums & Gifts, eveneens een gevestigde waarde in de product media-sector, krijgt de silver award uitgereikt en het jonge Sky-O is goed voor de bronze award. En voor Pronel is er een speciale prijs weggelegd: die van het hoogste aantal publieksstemmen. De vakjury - bestaande uit Axel Debruyne (voorzitter BAPP), Jean Hermans (Texet), Serge Mertens (PF Concept), Erich Cormann (BWS), John-Michael Swaab (Het Portaal, ver- antwoordelijke uitgever Promo-Biss) en Ad van Poppel (hoofdredacteur Promo-Biss en juryvoorzitter) - nomi- neerde vijftien distributeurs voor de prijs. De jury keek naar een groot aantal criteria (opbouw website, corporate social resposability, niveau van advies, creativiteit, visibiliteit...) om op basis daarvan een rangorde vast te stellen. Ook het grote publiek had een stem in het kapittel. V oorbEEld Gold-winnaar Gemaco wordt gezien als een voorbeeld voor de markt door de professionele aanpak met een interna- tionale scoop. Dat maakt ook dat Gemaco vooral grote en multinationale bedrijven tot zijn klanten mag rekenen. Het bedrijf denkt ook op de lange termijn en heeft een duidelijke website. Gemaco is in de jaren zeventig opgezet door de familie Cortois. Huidig manager Olivier Somers was in de jaren negentig een van de grotere klanten, zo niet de grootste klant van Gemaco. Somers stapte als student (hij deed burgerlijk ingenieur aan de VUB in Brussel) in de business van promotionele artikelen. “Ik verkocht T-shirts en pet- jes aan studentenkringen en kocht mijn goederen aan bij Gemaco.” Hij specialiseerde zich met CMP International vervolgens in fulfilment. In 2005 nam Somers de aandelen van de familie Cortois over, integreerde de activiteiten van CMP International met die van Gemaco en startte twee jaar later ook met de internationale expansie van het bedrijf via overnames en start ups. Gemaco is op die manier actief geworden in onder meer Nederland, Frankrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië. Het bedrijf kan een indruk- wekkende omzetstijging voorleggen: van 2009 tot en met 2015 is het zakencijfer van 19 miljoen euro gegroeid tot 90 miljoen euro. d ErdE gEnEraTiE De jury bekroonde Van Bavel Premiums & Gifts met zilver. Inmiddels is in de persoon van ceo Michel Van Bavel de derde generatie actief in de business. Van Bavel heeft als het ware product media in de aderen: zijn grootvader startte met de zaak in 1953, toen nog onder de naam Bavelco. “Ik ben opgegroeid tussen de ‘cadeautjes’,” aldus Michel Van Bavel. “Na een paar jaren in de grafische en publicitaire sector, startte ik met veel enthousiasme bij Bavelco.” Bavelco groeide uit tot demarktleider in ons land en werd in 1997 verkocht aan een Amerikaanse groep. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2003 richtte Michel Van Bavel samen met zijn broer Jacques het huidige Van Bavel Premiums & Gifts op. Het concept van het bedrijf was zoals men stelt “...het ‘full spectrum’ van promotio- nele artikelen tot en met het bouwen van IT platforms voor Fulfilment programs.” In 2012 zette Van Bavel dankzij de contacten in China The China Office op. In 2014 startte Van Bavel ook The Entertainment Office op, een nevenbedrijf in promoties onder licenties. De jury liet in haar oordeel ook meespelen dat Michel Van Bavel zich ook inzet voor de sector zowel nationaal (hij p roduCt m edia a dvisor of the Y ear 2015 d e wiNNaars vaN liNks Naar reChts a lex de G eus (Ceo G emaCo G roup ), C harisse d ebeCker , aCCouNt direCtor G emaCo b elGië ) eN k im v aN deN e ede ( aCCouNt direCtor G emaCo b elGië ) d E gEnominEErdEn Voor de eerste Product Media Advisor of the Year Award koos de vakjury vijftien distributeurs. In alfa- betische volgorde waren het Context, Gemaco, MAD, Magnus, MCS - Kick & Rush, Mondial Gifts, Pasco, Pronel, Rivanco, Samdam, Sky-O, Smidt-Imex, Spe- cial Things, Van Bavel Premiums & Gifts en Xpect. p ubliEksliEVEling p ronEl Pronel slaagde erin de meeste publieksstemmen voor zich te winnen en ontving daarom de Award voor ‘most public votes’. De award werd op PSI in ontvangst genomen door Nelly De Vos, de echtgenote van Jan Van Praet. Haar naam komt ook voor in de bedrijfsnaam. Pronel staat immers voor ‘Pro’ van promotieartikelen en ‘nel’ van Nelly. Pronel werd meer dan 25 jaar geleden opgezet door Nelly De Vos en Jan Van Praet. Sterk punt van Pronel is dat het een familiebedrijf is met een klein, hecht team.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5