PromZ.be 01-2016
B este L ezers , C hers LeCteurs , I nhoud Product media (promotionele artikelen en busi- ness gifts) zijn, zoals reclameman Harry Demey in deze Promo-Biss zegt, touchpoints in een marketingcommunicatie-campagne. Net zoals de andere klassieke en online-media touch- points zijn. Product media hoog scoren hoog op ‘brandbuilding’ en op ‘salesdriven’ zeker als ze samen met andere media ingezet worden in een geïntegreerde campagne. Maar niet eender wat kan als promotioneel product aan klanten en prospecten gegeven worden. Dat vraagt van de ‘product media-adviseurs’ een extra input. Het gaat niet alleen omde prijs van de product media, maar ook omde creativiteit en het beoogde effect. Dat vraagt eveneens van de eindklanten dat zij product media naar waarde moeten schatten en die niet als een sluitpost van hun marketingbud- get mogen zien. Ze moeten zich dus informeren over wat er aan product media beschikbaar is. Bijvoorbeeld tijdens de vakbeurs PromGifts op 13 en 14 april aanstaande. Comme l’explique le publicitaire Harry Demey dans ce numéro de Promo-Biss, les product media (articles promotionnels et cadeaux d’en- treprise) constituent des ‘touchpoints’ dans une campagne de communication marketing. Ceci, à l’instar des autres médias classiques et en ligne. Les product media enregistrent des scores élevés en termes de ‘brandbuilding’ et ‘salesdriven’, surtout s’ils sont combinés à d’autres médias dans une campagne intégrée. On ne peut pas se permettre d’offrir un produit promotionnel quel- conque aux clients et prospects. Ce qui exige un input supplémentaire de la part des conseillers product media. Il ne faut pas tenir compte uni- quement du prix du product media mais égale- ment de la créativité et de l’effet visé. Les clients finaux quant à eux, doivent apprécier les product media à leur juste valeur et ne pas les considé- rer comme un poste accessoire de leur budget marketing. Il est par conséquent nécessaire qu’ils s’informent mieux sur ce qui est disponible en matière de product media. Comme par exemple à l’occasion du salon professionnel PromGifts qui se tiendra les 13 et 14 avril prochains. AD VAN POPPEL HOOFDREDACTEUR/ RÉDACTEUR EN CHEF 6 News 10 Le foot: opportunité pour les product media Les entreprises peuvent profiter du championnat d’Europe de football par le biais de leurs produits. 14 Winners De eerste editie van de Product Media Advisor of the Year Award is in januari afgesloten. Promo-Biss stelt de winnaars van het eremetaal voor. 18 Avec Unilever, les clients épargnent En 2015, Unilever a lancé une grande campagne d'épargne : le supermarché miniature. 22 Marketeer van het jaar Voor Anouk Lagae, chief marketing officer bij Duvel Moortgat en ‘Marketeer van het Jaar’ moet kwaliteit primeren boven kwantiteit. 26 Entre la poire et le fromage Pour sa rubrique ‘Entre la poire et le fromage’, Promo-Biss a posé quelques questions à Maxime Goldschmidt (Amahé). 30 Gastcolumn Chris Van Doorslaer (ceo Cartamundi) 32 BAPP-News 34 New products Nieuwe promotionele producten en busines gifts/des nouveaux produits promotionels et cadeaux d’affaires 42 Promo-Watch Wie geeft wat? Een kleine greep uit acties met promotionele producten in de afgelopen drie maanden.
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