PromZ.be 01-2016
8 promobiss 1/2016 i mPact Als product media strategisch ingezet worden, hebben ze een grote impact. Een illustratie daarvoor is de campagne van Antwerpen rond de ‘A’ die in 2004 van start ging. Demey heeft over die campagne ook een boek geschreven (‘Zot van A. Tien jaar stadscommunicatie’). “We hebben er van- uit de strategie voor gekozen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk producten met een A te hebben. We hebben die A op heel korte tijd gelanceerd,” aldus Demey. Hij haalt indicatoren aan om aan te geven dat de A opgepikt werd, onder meer dankzij de inzet van product media. “Toen de burgemeester en schepenen van Antwerpen het jaar voor de lancering een nieuwjaarsreceptie op de Grote Markt gaven, kwamen er 500 tot 600 mensen. Na de lancering kwamen er 12.000 mensen naar de nieuwjaarsreceptie. Maar de mensen stonden er anderhalf uur in de rij voor een gratis paar handschoenenmet een A erop. Dat had niet alleen te maken met die handschoenen maar ook met die A. Het was de juiste give-away met de juiste branding. Toen hadden we zoiets van het lijkt te werken. In de vernieuwde stadswinkel brachten we nieuwe items met de ‘A’ erop, niet alleen goodies, maar zelfs serviezen. Pinnetjes, hand- schoenen, mutsen, sjaals, paraplu’s, gebruiksvoorwerpen als pennen, kerstballen en manchetknopen....noemmaar op. We hebben geprobeerd van al die producten touchpoints in de communicatie te maken.” Harry Demey zal tijdens PromGifts de Antwerpen-case uitgebreid presenteren. > Salon professionnel. La Belgian Association of Pro- motional Products organise les 13 et 14 avril le salon spécialisé PromGifts 2016 sur le thème ‘The power of product media’. De cette façon, la BAPP souhaite montrer que les produits promotionnels méritent leur place dans le marketing mix. > Idées. Une visite à PromGifts permet de récolter de nouvelles idées. « Il s’agit d'un show-room gigan- tesque au niveau des produits promotionnels, du textile promotionnel et des business gifts. » affirme Erich Cormann, manager BAPP > Impact. Si les product media sont bien utilisés, ils ont un grand impact. Trois orateurs l’expliqueront durant le volet conférence : Claude Rombaux (sales & marketing director GLS), Harry Demey (CEO LDV/ United) et Anouk Lagae (chief marketing officer chez Duvel Moortgat et ‘Marketeer de l’année 2015’). e n b re f P roduct media scoren Uit nieuw onderzoek uitgevoerd door TNS Sifo in opdracht van de Zweedse vereniging van promotio- nele artikelen blijkt andermaal de kracht van ‘product media’, ook in vergelijking met klassieke media. Enkele highlights: > 85% van de respondenten zegt promotionele pro- ducten te hebben ontvangen > 30% staat positief tegenover dergelijke producten, 54% is neutraal. Die positieve score van product media is iets lager dan voor cinema, gelijk aan inst- ore reclame en hoger dan alle andere media. > van de mannen heeft 34% een positieve houding (34%). De leeftijdsgroep van 35 tot 55 jaar scoort nog hoger: 36% 34% gebruikt elke dag promotionele producten. Toppers ziin pennen, mugs en T-shirts > 31% zegt een positieve houding te hebben tegenover de merken die promotionele producten geven, 58% is neutraal, slechts 4% toont zich negatief > 25% wil vaker promotionele producten ontvangen voor de consument is van belang dat de product media nuttig en kwalitatief zijn. > in vergelijking met andere media staan product media samen met tv bovenaan als het op brandbuil- ding aan komt. Wordt er gekeken naar salesdriven dan staan product media op de vierde plaats van de negen mediatypes > belangrijk voor adverteerders is bij de mediakeuze de kost per contact in relatie tot het bereik, tot brand- building en tot salesactivatie. De score van product media in die analyse is volgens de onderzoekers vergelijkbaar met die van commerciële televisie
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5