PromZ.be 01-2016
7 promobiss 1/2016 De BAPP zet de laatste twee jaar bewust in op ‘product media’ om promotionele producten en business gifts te duiden. Daarmee wil de BAPP aangeven dat promotionele producten hun plaats in de communicatiemix van de adver- teerders verdienen en dat ze méér zijn dan een activiteit die op het einde van de rit ondernomen wordt als er nog wat budget over is. Maar dat betekent ook dat adverteerders zich moeten kun- nen informeren over wat er op de markt beschikbaar is. Vandaar een beurs als PromGifts, die nu voor de vierde maal door de BAPP gehouden wordt. Daar kan men in één keer een goed beeld krijgen van wat er aan promotionele items en aan business gifts op de markt is. Zegt Erich Cormann, executive manager van de BAPP: “Als adverteerder moet je op PromGifts zijn om nieuwe ideeën op te doen die je dan kunt gebruiken in je marketing mix. Je krijgt een geweldig overzicht van het aanbod merkpro- ducten en fabrikanten uit Europa (en ook daarbuiten). Het is eigenlijk één gigantische showroom op het gebied van promotionele producten, premiums, loyalty programma’s, merchandising, promotioneel textiel en business gifts.” Het aanbod aan - nieuwe - producten is ruim en gaat van eenvoudige strooi-artikelen (pennen, petjes....) tot duurdere business gifts. Er is voor iedereen wat, zowel voor de grote nationale adverteerder die een low-cost on-pack product zoekt als voor de KMO die in het kader van zijn klantenbin- ding een hoogwaardige reiskoffer wenst. Een belangrijk aspect van product media is ook textiel: enerzijds om als promotioneel artikel uit te delen (T-shirts, barbecue- schorten en dergelijke), anderzijds om als bedrijfskle- ding (polo’s, bodywarmers) aan het eigen personeel ter beschikking te stellen. De grote merken maken ook deel uit van het aanbod van de (duurdere) business gifts. Der- gelijke ‘merk-cadeaus’ bieden voor de gevende bedrijven een meerwaarde bij de ontvanger omdat die artikelen en merken ook in de retailkanalen beschikbaar zijn. De gepercipieerde waarde is dan ook hoog en de ontvangers zullen zich daardoor de schenkers ook beter herinneren. ‘r ecall ’ Het draait in product media ook om die herinnering, de ‘recall’ om in mediavaktermen te spreken. Voor een KMO kan een pen met daarop de naam of logo én het telefoonnummer al een belangrijk reclame-item zijn om zijn naam- bekendheid te vergroten en om response te krijgen. Een bedrijf in de fast-moving- consumer goods wil op de korte termijn met een promotioneel product de verkoop aanzwengelen én tegelijkertijd op langere termijn demerk- naam bij de consument zichtbaar houden. Keer op keer bewijzen studies ook dat product media door de consument gegeerd worden, dat de consument wéét welk merk of bedrijf hem of haar een geschenk gegeven heeft, dat hij of zij zo’n promotioneel cadeau lang in gebruik heeft. Maar essentieel is dat zo’n ‘promotioneel product’ zoals recla- meman én spreker op PromGifts 2016 Harry Demey (ceo van LDV United) zegt, onderscheidend en relevant is. “Die producten zijn ook touchpoints in je campagne,” zegt hij. ”Dat gaat verder dan alleen een bedrukte pen. Het is een medium als een ander. De eerste keer dat ik een USB-stick met reclame erop kreeg, was die relevant en onderscheidend. Nu is dat minder het geval. Je moet er ook creatief mee zijn en niet in een catalogus kijken naar wat je kunt bedrukken.” Product media zijn ook touchpoints in je campagne t oPsPrekers en r ed d evils - ballen tijdens P rom G ifts 2016 Tijdens PromGifts 2016 hebben enkele conferenties plaats, gebracht door marketingtopsprekers die de kracht van product media aan de hand van praktijk- cases zullen demonstreren. Op woensdag 13 april spreken Marketeer van het Jaar Anouk Lagae (marketing verantwoordelijke Duvel Moortgat) en haar collega Dennis De Roover (pos- manager Duvel Moortgat) over de manier waarop Duvel Moortgat product media inzet. Donderdag 14 april spreekt Harry Demey, ceo van het reclamebureau LDV United over tien jaar stadscommu- nicatie in Antwerpen en het gebruik van product media. De derde spreker is Claude Rombaux, sales en mar- keting directeur van GLS. Hij zal onder meer het partnership van GLS met de Rode Duivels en de mar- ketingmogelijkheden ervan uiteen zetten. Hij zal ook twee gehandtekende Red Devils-ballen ter beschik- king stellen en laten verloten onder de deelnemers aan PromGifts. De conferenties worden gesponsord door Promo-Biss en de Belgian Association of Promotional Products. Inschrijven is nood- zakelijk via info@bapp.be. Het aantal zit- plaatsen is beperkt (50) dus op tijd erbij zijn is de boodschap. Pantone 7543C 1805C CMYK C36M29Y26K0 RGB R170G 171B 175 R 178G43B 50 7418C R 198G87B80 C 21M 100Y100K 14 C 16M83Y76K BlackC C 0M 0Y0K 100 R55G 52B 53
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5