PromZ.be 01-2016

8 promobiss 1/2016 N ews Product media ‘geliefd’ bij KMO’s Uit cijfers van de GWW (Gesamtverband der Werbeartikel Wirtschaft, de Duitse zustervereniging van de BAPP in ons land) blijkt dat in 2014 bijna één op de twee bedrij- ven in Duitsland product media inzette in het kader van de marketinginspanningen. De cijfers werken bekend gemaakt in het kader van de vakbeurs PSI. Het onderzoek toont ook aan dat vooral KMO’s gebruik maken van product media. Die bedrijven zorgen voor driekwart van de omzet van promotionele producten en business gifts. 67% van de kleine bedrijven (met minder dan 9 medewerkers en 44% van de ondernemingen met 10 tot 49 werknemers) geven méér dan 20% van hun reclame- en communicatiebudget uit aan product media. Verder blijkt uit het onderzoek dat 55% van de bedrijven meldt dat het budget voor product media in 2014 gelijk gebleven is en dat bij 23% sprake is van een stijging en bij 3% zelfs van een sterke stijging. Ook hier komt naar voren dat het vooral KMO’s zijn meer budget een pro- duct media hebben besteed. De top drie van de meest ingezette reclame-artikelen bestaat uit pennen (75%), notablokken (42%) en kalenders. Tijdens de recente PSI beurs viel ook al het grote aanbod aan schrijfwaren en notaboeken à la Moleskine op. Overigens is de omzet van de Duitse product mediasec- tor in 2014 stabiel gebleven op 3,48 miljard euro. Men stipte daarbij aan dat de sector er beter voor zou staan zonder de belastingdiscriminatie van product media in Duitsland en de door bedrijven zelf opgelegde richtlijnen die verder gaan dan de wettelijke. Internationale vakbeurs PSI gaat breder PSI, de jaarlijkse vakbeurs voor distributeurs en leveranciers in het Duitse Düs- seldorf, heeft bekend gemaakt dat men vanaf volgend jaar (de 55-ste editie) op een ruimer publiek - lees de eindklant - zal mikken. Op de laatste dag van de beurs (die van 10 tot 12 januari 2017 zal lopen) kunnen product media adviseurs hun klanten uitnodigen het evenement te bezoeken. De beslissing werd genomen door een taskforce die was samengesteld uit vertegenwoordigers van reclame- en media-consultants, groothandelaren, leveranciers, merkproducenten en PSI. PSI-managing director Michael Freter zei dat het doel duidelijk is: “De PSI beurs wil de eindklanten lekker maken om meer promotionele producten te kopen.” Dat wil niet zeggen dat er mogelijkheid is om bij standhouders van de vakbeurs rechtstreeks te kopen. PSI blijft vasthouden aan het distributeurs-model dat ook in ons land de norm is. PSI is wel van overtuiging dat de klanten via een uitnodiging van hun distributeurs op de beurs zelf kunnen vaststellen hoe sterk de sector van de promotionele producten is. Men stelt ook dat het nodig is de visibiliteit van de sector de eindklanten te verhogen. Le marketing d’action, grand absent dans l’étude marketing Graydon Selon une étude menée par Graydon en collaboration avec l’Antwerp Management School, les médias sociaux et l’e-mail font partie des tactiques de marketing les plus importantes pour attirer de nouveaux « leads » et « customers » et ce, tant dans les domaines b-to-b que b-to-c. Une liste de tactiques (27 au total) a été établie mais, chose étonnante, on n’y retrouve pas la moindre trace du marketing d’action. De même, il n’y est pas fait référence non plus aux product media (articles promotionnels) ! La seule tactique qui correspond un tant soit peu au marketing d’action est celle du « sampling ». Elle est appliquée par 44% des entreprises b-to-c. L’efficacité du sampling atteint 4,2 sur une échelle de 5. Les médias sociaux et l’e-mail atteignent respectivement des scores de 3,82 et 3,87. Par ailleurs, les répondants ont fait savoir qu’ils sou- haitaient consacrer un budget plus important au sampling. On a également demandé aux répondants quelle était l’ampleur des budgets marketing (staff exclus) : 31% des entreprises possédaient un budget inférieur à 250.000 euros (pour 7% d’entre elles, il était inférieur à 25.000 euros), 10% avaient un budget de 250.000 à 500.000 euros, 5% un bud- get de 500.000 à 750.000 euros et 10% un budget de 750.000 à 1.000.000 euros. Pour 26%, le budget était supérieur à 1.000.000 euros. 15% des entreprises ne connaissaient pas la taille du budget.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5