PromZ.be 02-2016

12 promobiss 2/2016 die een discussie teweeg brengt, heeft een andere waarde dan gewoon een mok met een logo.” Hij wijst erop dat de impact van product media groter kan zijn dan die van de andere media. Maar, zo zegt hij, “... Er is ook een kost aan verbonden en daarommoeten ze goed ingezet worden. Hoe en wanneer die media inzetten, is een data verhaal. En je moet meten. De directie vraagt immers waarom je die activiteiten onderneemt en wat het effect ervan is op de omzet, op top of mind. Als je dat niet meet, moet je volgend jaar niet afkomen met weer een vraag om budget.” Voor Smellinckx is het eveneens zaak dat de ontvangers van een business gift dat ook daadwerkelijk gebruiken. Dat is elke keer een business contact, weet hij. Hier zijn in het kader van marketing automation data nuttig. “Je moet de levenssfeer van je doelgroep kennen. Er zijn heel weinig bedrijven die naar mijn hobby vragen. Maar mensen zijn met hun job bezig én met hun leven thuis. Die twee moet je samen bekijken, dat is ‘emo’ en ‘ego’. Heeft de doelgroep een espresso-machine? Stuur dan espresso-tassen.” e n b re f > A utomation. “De nos jours, il n’est plus possible de faire du marketing sans marketing automation. Ce qui devient extrêmement important dans tout ce que vous faites,” explique Karolien Van Helden de The House of Marketing. > Données. Pas de marketing automation sans don- nées (de bonne qualité). Sur cette base en effet, il est possible d’accorder des scores et de prévoir des comportements. Le contenu constitue un autre com- posant important. Il doit être adapté en fonction de la place du client ou du prospect dans le ‘funnel’. > Product media. L’utilisation de product media doit également faire l’objet d’un suivi et demesures. Il faut en outre les intégrer dans l’approche totale. M arketingprocessen automatiseren Een onderdeel van marketing automation is het communication automation platform. Dat moet een deel van de werkdruk van marketeers wegnemen. “Marketing automation stelt ook alle marketing en communicatie-processen in vraag en kijkt of er effi- ciënt gewerkt wordt. Dan gaat het niet alleen over content management (website, alle contacten), maar over alles wat met evenementen en business gifts te maken heeft,” aldus Hans Smellinckx Marketeersmoeten niet naar individuele taken kijken in dat kader, maar naar het hele proces. Ook voor product media en business gifts. Smellinckx: “ Is er iemand die weet hoeveel stock er is? Is de aankoop geoptimaliseerd? Dat laatste is vaak procurement gedreven en dan levert procurement een partij pro- ducten. Maar producten moeten verdeeld worden en zit je met een netwerk van verdelers, dan wordt dat nog complexer. Is er een excel-bestand, weet iemand hoeveel er is, of staat dat elders? Hoeveel komt er in de winkelpunten terecht? Dat hele proces moet je in vraag stellen.” M arketing automation www.samdam.be Best-seller collection from American Tourister BON AIR Email: info@samdam.be Tel.: 053 77 12 00

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5