PromZ.be 02-2016
22 promobiss 2/2016 Prijs en originaliteit zijn dus het belangrijkst bij de pro- ductkeuze, op enige afstand gevolgd door duurzaamheid van de producten, een onderwerp waar in de MVO-aanpak van veel aandacht aan wordt besteed en waar ook distribu- teurs een USP van proberen te maken. Kennelijk is er een verschil tussen wat adverteerders zeggen te doen en wat ze werkelijk doen... 15% van de opdrachtgevers stelt dat duurzame promotionele producten in de afgelopen jaren zeer belangrijk voor hen zijn geweest, voor 35% waren ze enigszins belangrijk. 28% vond duurzame promotionele pro- ducten nauwelijks belangrijk en 22% vond ze helemaal niet belangrijk. “Wat dat betreft is sprake van een tweedeling bij opdrachtgevers,” concluderen de onderzoekers. “Een deel vindt ze wel van belang, een ander deel niet. Opvallend is dat 44% van de opdrachtgevers niet eens weet of er duurzame promotionele producten door hun bedrijf zijn ingekocht. Bij 30% bedroeg het aandeel duurzame artikelen minder dan 10% van de totale inkoop, bij 11%bedroeg het meer dan 50%.” O nderschatting In het onderzoek is ook aan distributeurs gevraagd hoe zij verwachten dat hun opdrachtgevers oordelen over duurzame/groene producten. Zij blijken die houding van opdrachtgevers over duurzame producten tamelijk goed in te kunnen schatten, al onderschatten zij enigszins het percentage opdrachtgevers dat duurzame promotionele producten zeer belangrijk vindt. 15% van de opdrachtge- vers doet dat, distributeurs denken dat gemiddeld 2% van de opdrachtgevers dit doet. Opdrachtgevers die duurzame promotionele producten zoeken kunnen goed terecht bij distributeurs want slechts 7%meldt dat zij geen enkel duurzaam promotioneel pro- duct verkopen. Bij degenen die dat wel doen blijkt het omzetaandeel van duurzame promotionele producten in tweederde van de gevallen minder dan 10% te bedragen. Slechts 10% van de distributeurs geeft aan dat meer dan 25% van hun omzet uit duurzame promotionele produc- ten bestaat. e n b re f > Enquête. Promo-Biss a récemment mené une enquête sur l’utilisation des product media (articles promotionnels et business gifts). Il en est notamment ressorti que l’originalité des cadeaux et le prix pour les annonceurs sont décisifs. > Durabilité. Pour de nombreuses entreprises, la durabilité est une partie de leur approche RSE (Res- ponsabilité sociétale des entreprises). Mais pour les product media, cela ne s’avère pas être un élément déterminant dans leur achat. > ‘Folie rouge’. L’enquête Promo-Biss donne une idée du chiffre d’affaires résultant des articles liés au Championnat d’Europe de football. D e rol van het internet De onderzoekers peilden ook naar het gebruik van adverteer- ders van online-media bij het verkennen van demarkt en het bestellen van product media. Tweederde van de opdracht- gevers oriënteert zich op promotionele producten via de gedrukte catalogi én de websites van de distributeurs. 30% oriënteert zich het liefst via de websites van de distributeurs terwijl slechts 8% dat uitsluitend via de gedrukte catalogi wil doen. Meer dan de helft, 56%, heeft wel eens promotionele producten via internet besteld (20% een enkele keer, 36% regelmatig tot vaak). 32% van de online bestellers doet dat uitsluitend bij de hen bekende distributeurs, 68% bestelt online ook wel eens bij distributeurs die men nog niet kent. Heeft u wel eens promotionele producten en/of relatiege- schenken via internet besteld? % Nooit 44 Een enkele keer 20 Met enige regelmaat 20 Vrij vaak 16 Altijd - Totaal 100 ‘R ode gekte ’... Grote internationale voetbaltoernooien (EK, WK) zijn voor adverteerders traditioneel interessant om er met promoties op in te pikken, vooral als het ‘eigen’ nationale team zich voor zo’n evenement gekwalifi- ceerd is. Nederland heeft een reputatie opgebouwd op dat gebied: de ‘oranje-gekte’ steeg bij deelname steeds tot grote hoogte. Ons land heeft tot het WK van 2014 vaak naast een kwalificatie gegrepen en inhakende promotionele voetbalproducten waren er dan ook nauwelijks. Maar sinds de kwalificatie van de Rode Duivels voor het WK van 2014 en het EK van dit jaar is de rode gekte aan het toenemen. Merkt de sector dat ook? Uit het Promo-Biss-onderzoek blijkt dat dit jaar de nodige omzet uit EK voetbal-artikelen verwacht worden. 56% van de distributeurs biedt dit jaar voetbalproducten aan (49%deed dat in 2014 naar aanleiding van het WK). P romo -B iss O nderzoek
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5