PromZ.be 02-2016

34 promobiss 2/2016 P roduct media De klassiekers doen het nog altijd Balpennen, textiel (T-shirts en petten) en USB-sticks zijn dé klassiekers onder de product media. Drie producten die ‘de’ mensen wel hebben, maar die ze bij wijze van spreken zelden zelf nog kopen. Wat maakt die producten zo sterk? Een bezoekje aan het hoofdkantoor van een grote bank. Op de tafel ligt een aantal balpennen in de kleuren van de bank én met het logo erop. Wie bij een bedrijf komt, kan er zeker van zijn dat er bij de receptie een bokaal met balpen- nen staat. Bij een recent congres voor marktonderzoekers konden de deelnemers bij drie sponsors/partners een pen meenemen. En wie dit jaar bij kledingketen Claudia Sträter een aankoop deed, kreeg een balpen als bedankje. Een blik in eigen pennenbak leert ook dat de meeste van een logo voorzien zijn en dus ook gekregen zijn. Kennelijk zijn balpennen in deze tijden van e-mail, whatsapp en sms nog altijd gegeerde promotionele produc- ten, zowel bij de gevende bedrijven als bij de ontvangende consumenten. Ook bij PromGifts, de recente Belgische vakbeurs voor product media, waren op veel stands balpen- nen te zien én ‘te krijg’. Er waren zelfs stands waar alleen schrijfgerief getoond werd. In de PromGifts-goodies bag die elke bezoeker kreeg, staken ook enkele balpennen. F unctioneel Wat maakt een balpen zo’n succesvol promotioneel arti- kel? “Balpennen zijn functioneel, ze worden heel veel gebruikt. Je hebt ze dagelijks nodig en daar zit voor een groot deel het aantrekkelijke,” zegt Ronny De Smedt van Pasco Gifts. Dirk Declercq (Bizniz Point) stelt dat pennen samen met aanstekers en lucifers het meest van hand tot hand gaan. “Je doet die pas weg als ze leeg zijn. En als je ze ergens vergeet, neemt iemand anders ze wel mee.” Voor een oude rot in het vak als Tom Enthoven (SkyO) zijn er ook veel ‘fans’ van pennen. “Als ze er ééntje zien, dan pakken ze die mee,” weet hij. En Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) wijst erop dat balpennen een universeel product zijn “...voor mensen van 7 tot 77 jaar, van arbeider tot directeur” en daarom ook tot de topklassiekers van de sector behoren. Hélène Guillerm van schrijfwarenfabrikant Stabilo stelt

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5