PromZ.be 02-2016

35 promobiss 2/2016 dat zelfs in deze digitale tijden een pen altijd van pas komt. “Bijvoorbeeld bij het ondertekenen van een contract bij een bank. Het is een ongecompliceerd product voor iedereen,” aldus Guillerm. Stabilo is ook een sterk consumenten- merk in de sector van schrijfartikelen. Als zo’n pen als promotioneel artikel wordt gegeven, “...dan schenk je kwa- liteit. Dat is ook belangrijk.” R eminder De grote vraag is of pennen als reclamemedium werken. Een pen met logo is een ‘reminder’. Van Bavel: “En je zet je webadres erop. Mensen googelen je. Een adres is niet meer nodig. Zo’n pen gaat zes maanden mee en komt in handen van zes personen. Dat zijn zes contactmomen- ten.” De kost per contact van een pen die 25 eurocent per stuk kost, komt dan neer op zo’n 4 eurocent... Er bestaan overigens weinig onderzoeksgegevens over de reclame- werking van pennen. “Je weet nooit met reclame wat het effect zal zijn,” zegt Tom Enthoven. “Maar één goede order kan al voldoende zijn om de investering te laten renderen.” P roductpresentatie Hoe staat het met de andere klassiekers als textiel en USB-sticks? Voor beide geldt net als voor pennen dat ze universeel zijn. Met de grote penetratie van pc’s is een USB-stick een nuttig en handig item. Een groot voordeel van die sticks is dat ze ‘opgeladen’ kunnen worden met informatie in het kader van een bedrijfs- of productpre- sentatie. Dat is ook een voorbeeld van een product dat ‘iedereen’ veelvuldig gebruikt en dat altijd handig is om bij te hebben. En het is eveneens een voorbeeld van een product dat weinig gekocht wordt op consumentenniveau. Het voordeel ervan is ook dat een USB-stick in de reguliere retailzaken redelijk duur is en die dus een hoge geperci- pieerde waarde heeft. Textiel is ook een klassieker, vooral voor ‘intern’ gebruik. Veel ondernemingen hebben voor het personeel eigen ‘werkkledij’: T-shirts, broeken, polo’s, jassen (populair is tegenwoordig de softshell). Voor de distributeurs is dat een interessante business, want er komen steeds nieuwe mensen in bedrijven én de kledij verslijt ook. “In de horeca bijvoorbeeld moet je om de twee jaar hemden wisselen. Tegen die tijd zijn ze vijftig keer op zestig graden gewas- sen,” weet Dirk Declercq (Bizniz Point). “De mensen doen T-shirts en polo’s met logo aan om te werken, maar als ze die ook aandoen als ze sporten of als ze naar de Carrefour gaan, dan scoor je als bedrijf.” U niform ‘Bedrijfstextiel’ is als een uniform: je bent herkenbaar voor anderen en het kweekt bij de dragers een saam- horigheidsgevoel. “Je behoort tot de zelfde school, hetzelfde bedrijf, hetzelfde team,” zegt Michel Van Bavel. Bovendien zorgt textiel (van een T-shirt tot strandlaken) voor visibiliteit, alleen al door het gebruik van de kleur van een merk. En mensen herkennen ook elkaar. Van Bavel: “Jetair doet vakanties en dan ben je met je Jetair-handdoek in dezelfde groep. Je behoort ertoe. Je ziet op het strand ook iemand met zo’n handdoek en dan begin je een gesprek.” T-shirts worden ook vaak bij evenementen uitgedeeld en ook steeds meer verkocht als souvenir-item. Zo’n evene- mentioneel T-shirt heeft een emotionele waarde, of het nu gekregen of gekocht is. T-shirts en polo’s hebben echter één nadeel: ze zijn ‘maat- gevoelig’. Declercq: “Als er één T-shirt voor alle maten zou zijn, verkochten we er veel meer van.” In bedrijven kanmen nog naar de maat vragen, maar bij een consumentenactie ligt dat moeilijker. Buff’s en me-too-varianten daarvan zijn een stuk eenvoudiger. En dan zijn er natuurlijk pet- ten. Handig want zoals Declercq zegt: “One size fits all... Evenementen, reizen? Dan is een pet een optie. Die past iedereen. Of ze ermee staan dat is wat anders.” P roduct media e n b re f > Classiques. Les stylos à bille, le textile (T-shirts et casquettes) ainsi que les sticks USB constituent les grands classiques parmi les product media. Tout le monde en possède mais rares sont les gens qui – façon de parler – en achètent encore eux-mêmes. Qu’est-ce qui fait la force de ces produits ? > Fonctionnels. Les stylos à bille sont universels et fonctionnels. Leur durée de vie est relativement longue et les consommateurs ne s’en débarrassent que lorsqu’ils sont vides. Les sticks USB sont eux aussi universels et utiles. > Uniforme. Le textile s’apparente à un uniforme : il vous rend reconnaissable aux yeux des autres et per- met de créer un sentiment d’appartenance parmi ceux qui le portent. Des T-shirts sont souvent distribués à l’occasion d’événements et de plus en plus vendus en tant que souvenir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5