PromZ.be 02-2016
B este L ezers , C hers lecteurs , I nhoud Het gaat goed met de sector van product media (promotionele producten en business gifts), zo blijkt uit het onderzoek van OneQuestion dat Promo-Biss liet uitvoeren. De meerderheid van de distributeurs voorziet namelijk een groei van de omzet. Bij adverteerders, de eindklanten, was die ontwikkeling minder duidelijk, wellicht omdat het aankopen van product media daar op verschillende niveaus gebeurt en niet iedereen van alles op de hoogte is. Met de ontwikkeling van marketing automation (het nieuwe buzzword in marketingland) bij de adverteerders kan daar verandering in komen. Met marketing automation zou in principe alles wat een bedrijf aanmarketinginspanningen doet, in kaart gebracht moeten worden zoals u ver- derop in deze Promo-Biss kunt lezen. Dus ook het inzetten van product media. Op basis van marketing automation kan ook hun effectiviteit bewezen worden. Het gaat immers om de ROI ervan, de return on investment op korte én op lange termijn. Le secteur des product media (articles promo- tionnels et cadeaux d’affaires) se porte bien. C’est ce qui ressort d’une enquête menée par OneQuestion à la demande de Promo-Biss. La majorité des distributeurs s’attend en effet à une croissance du chiffre d’affaires. Chez les annonceurs – les clients finaux –, ce dévelop- pement était moins marqué probablement parce que l’achat de product media y est effectué à différents niveaux et que tout le monde n’est pas au courant. Le développement du marketing automation (le nouveau terme qui fait le buzz dans l’univers du marketing) chez les annonceurs peut changer la donne. Comme vous pourrez le lire plus loin dans ce numéro de Promo-Biss, le marketing automation devrait en principe permettre de dresser la carte de tous les efforts consentis par une entreprise en matière de marketing. Donc également en ce qui concerne l’utilisation des product media. Leur efficacité pourra en outre être démontrée via le marketing automation. Il est en effet question de mesurer leur RSI (retour sur investissement) à court et à long terme. AD VAN POPPEL HOOFDREDACTEUR/ RÉDACTEUR EN CHEF 6 News 10 Marketing automation Marketing automation is één van de buzzwords in de marketing van vandaag. Product media zijn onderdeel ervan. 14 PromGifts La place du product media dans la stratégie marketing et de communication, tel fut le thème abordé par les 3 conférences qui se sont tenues lors du Promgifts 2016. 18 Promo-Biss-onderzoek Uit een enquête die Promo-Biss voerde kwam naar voren dat originaliteit van de gifts en de prijs doorslaggevend zijn. 22 Case: RSM RSM a fait appel aux ‘product media’ en vue d’appuyer le nouveau ‘branding’ de l’entreprise. 28 Tussen pot en pint Stephane Smidt (Smidt-Imex) 32 Gastcolumn Nicolas Lambert (président STIMA) 34 De klassiekers Balpennen, textiel (T-shirts en petten) en USB-sticks zijn dé klassiekers onder de product media. 36 BAPP-News 38 Promo-Ideas Nieuwe promotionele producten en business gifts/des nouveaux produits promotionels et cadeaux d’affaires 50 Promo-Watch Wie geeft wat?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5