PromZ.be 03-2016
11 promobiss 3/2016 E indejaarsgeschenken Menig (groot) bedrijf heeft in het jaarverslag een hoofdstuk over ‘MVO’, maatschappelijk verantwoord ondernemen, en ook op de websites zijn er pagina’s te vinden over het MVO- streven. Duurzaam ondernemen neemt kennelijk in belang toe. Dat wordt bevestigd door Sabine Denis, co-executive officer van The Shift, het Belgisch duurzaamheidsnetwerk. Het MVO-bewustzijn is volgens haar “....absoluut groeiende. Het is zelfs bijna onmisbaar geworden. Sinds de crisis van 2008-2009 zijn er heel veel bedrijven die zich daar meer bewust van zijn. Je ziet een groeiende belangstelling, een groeiend engagement inzake duur- zaamheid. Grote bedrijven en ook de KMO’s zeggen dat er voor hen vaak ook een businesswinst inzit en dus zetten ze er op in. De samenleving hecht er eveneens meer belang aan. Bedrijven nemen het op in hun lastenboeken.” De vraag is waar MVO voor staat. Aanvankelijk stond het gelijk met ‘good citizenship’, maar rond de eeuwwisseling evolueerde de opvatting erover. Bedrijven keken naar hun positieve en negatieve bijdragen aan de maatschappij en werkten bijvoorbeeld aan het verminderen van hun impact op het milieu. Sinds 2008-2009 zijn zij echter hun corebusi- ness door de MVO-bril gaan bekijken. Sabine Denis: “Het is niet meer alleen kijken naar hoe ze de dingen doen, maar ook kijken naar de mate waarin hun producten of diensten de maatschappij vooruit helpen. Dat is wat Michael Porter (Harvard Business School ) Creating Shared Value noemt, de beweging waarbij bedrijven proberen hunmissie te laten aansluiten op één van de maatschappelijke uitdagingen waar ze voor staan.” E indejaarsperiode Steeds meer bedrijven willen ook hun MVO-engagement tot uiting brengen in de eindejaarsperiode. Promo-Biss peilde bij product media-adviseurs en bij leveranciers naar de manier waarop ‘de’ markt in het kader van pro- motionele artikelen en eindejaarsgeschenken reageert. Zij lieten weten dat de vraag naar duurzame producten toeneemt, zeker in de eindejaarsperiode. Het aanbod van duurzame artikelen is al enige tijd groot. Het gaat dan vooral om producten die gemaakt zijn op een mili- euvriendelijke manier, met milieuvriendelijke of natuur- lijke materialen (jute, biokatoen) of met gerecycleerde materialen. Nabijheid van productie is ook een element: want dichterbij betekent minder vervoerslasten voor het milieu. Een reactie op de Promo-Biss-vragen was onder meer dat duurzaam ook betekent dat geschenken van een hogere kwaliteit zijn: “Duurzaam is niet altijd gelijk aan het feit dat ze gemaakt zijn van milieuvriendelijke grond- stoffen zoals bamboo. Een Parker-pen die jaren meegaat, is eveneens een duurzaam product en uiteindelijk beter voor het milieu.” Alle respondenten lieten ook weten dat ze al enige tijd duurzame producten in hun assortiment hebben, zowel op het vlak van promotionele artikelen als op het vlak van business gifts. Een aspect dat ook meetelt in de MVO-politiek van de eindklanten is of de productie van de artikelen op een duurzame manier gebeurt en of de distributeurs en leveran- ciers dat kunnen controleren. Dat wordt voor de bedrijven steeds belangrijker en certi- ficering, audit en testrapporten moeten hen dan de zekerheid geven dat de producten ver- antwoord gemaakt zijn. Dat betekent voor de distributeurs en leveranciers dat ze het hele proces moeten overzien, van sourcing tot levering. Als duurzaamheid doorloopt tot in je promotie-artikelen, zal een budget tegenover moeten staan MVO en CSV? Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is door de jaren heen geëvolueerd. Zo’n dertig jaar geleden was het vooral geven aan goede doelen. Dat bleek toch iets te vrijblijvend en rond de eeuwwisseling kwamwat Sabine Denis van The Shift noemt MVO 1.0 op. “De bedrijven gingen kijken wat ze zelf konden doen. Ze begonnen met het meten en het reduceren van hun milieuafdruk, ze keken hoe ze met perso- neel omgingen. Dat was de eerste beweging van echt maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de onderneming zelf.” Sinds de crisis van 2008-2009 spreekt men over MVO 2.0 of over Creating Shared Value. “Het besef is toen gekomen dat wat de bedrijven aan maatschappelijk verantwoorde initiatieven doen, waarschijnlijk niet ver genoeg gaat. Zemoeten ook kijken naar hun core- business. Niet alleen hoe ze de dingen doen, maar ook in welke mate helpen de bedrijven de samenleving vooruit? Dat is de beweging waarbij bedrijven pro- beren hun missie te laten aansluiten op één van de maatschappelijke uitdagingen waar ze voor staan.” Diemaatschappelijke uitdagingen zijn vorig jaar door de Verenigde Naties gedefinieerd in 17 wereldwijde doelstellingen. Een ervan spreekt over ‘responsable production’ en ‘responsable consumption’.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5