PromZ.be 03-2016
B este L ezers , C hers lecteurs , I nhoud Het afgelopen Europees Kampioenschap voetbal heeft de kracht van product media bewezen: Bel- gië kleurde zwart-geel-rood: aan vensterbanken, aan auto’s, op hoofden, op gezichten... Menig adverteerder heeft het evenement aangegrepen om op het evenement en op de deelname van de Rode Duivels in te haken en er zo promotioneel voordeel uit te halen. Het is nu aan de sector om door te gaan op dat élan en ook om te tonen dat promotionele arti- kelen en business gifts méér zijn dan alleen een manier om de verkoop op korte termijn op te krikken. Ze kunnen immers ook op lange termijn de naamsbekendheid en het imago van eenmerk of bedrijf positief beïnvloeden. Dat imago kan echter ook een deuk krijgen door slecht gekozen artikelen of door business gifts die op gespannen voet staan met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Veel bedrij- ven schrijven duurzaamheid hoog in het vaan- del. Vooral tijdens de eindejaarsperiode denken veel bedrijven eraan. Vandaar dat Promo-Biss in dit nummer aandacht besteed aan MVO en aan bewust geven. L’Euro 2016 a illustré la force des product media : la Belgique tout entière a en effet arboré les couleurs noir-jaune-rouge. Aux fenêtres, aux voitures, sur les têtes, les visages,… Beaucoup d’annonceurs ont profité de l’occasion et de la participation des Diables Rouges pour en retirer un avantage promotionnel. Il appartient désormais au secteur de poursuivre sur sa lancée et de démontrer que les articles promotionnels et cadeaux d’affaires représentent bien plus qu’une façon d’accroître les ventes à court terme. Ils peuvent en effet influencer posi- tivement l’image et la notoriété d’une marque ou d’une entreprise à long terme. Cette image risque cependant de se détériorer si les articles ont été mal choisis ou si les cadeaux d’affaires ne sont pas conformes à la responsabilité sociétale de ces entreprises. De nombreuses entreprises accordent énormément d’importance à la durabi- lité et y pensent plus particulièrement aumoment des fêtes. Voilà pourquoi Promo-Biss s’intéresse dans ce numéro à la responsabilité sociétale. AD VAN POPPEL HOOFDREDACTEUR/ RÉDACTEUR EN CHEF 6 News 10 MVO-bewustzijn groeit Het geven van eindejaarsgeschenken aan werknemers en businessrelaties wordt meer en meer duurzaam. 14 Geef bewust Eindejaarsgeschenken met een hoog MVO- gehalte. 18 Les logos et product media En matière de product media, les logos s’avèrent particulièrement intéressants. 22 Wetgeving BAPP neemt verantwoordelijkheid Wie in ons land producten op de markt brengt, moet bijdragen betalen. 26 Entre la poire et le fromage Marianne Ide (I-defix) 28 EK-Voetbal succes voor product media Voor de sector van promotionele artikelen was het afgelopen EK een succes. 32 Cases: partnership Collaborer avec des partenaires. Voilà ce qu’ont fait Copaco et ‘Dites-moi bonjour’. 36 Gastcolumn Henny van Gerwen (BBDO) 38 New products Nieuwe promotionele producten en busines gifts/des nouveaux produits promotionels et cadeaux d’affaires 44 BAPP-News 46 Promo-Watch
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5