PromZ.be 04-2016

37 promobiss 4/2016 C ase N apoleon G ames In sportmiddens is de naam Napoleon Games niet meer weg te denken. Er was eerst de sponsoring van het veld- rijden door Napoleon Games, dit jaar verbond het merk zich aan een reeks van tien wielerwedstrijden voor de Beker van België (‘Napoleon Games Cycling Cup’) en is het ook één van de sponsors van AA Gent. Bovendien was het merk dit jaar opvallend aanwezig rond het Europees Kampioenschap voetbal. De link met sport is niet toeval- lig. Sportweddenschappen zijn immers één van de pro- ducten die het bedrijf op de markt brengt. Het bedrijf achter Napole- on Games bestaat al sinds de jaren vijftig. Pieter De Maersschalck, marketing manager Napoleon Games: “We hebben momenteel 22 speelzalen en in 2013 hebben we het casino van Knokke overgenomen.” Er was tot in 2011 echter geen overkoe- pelend merk. Dat werd dat jaar Napoleon Games. Om die naam bekend te maken is men onder meer in sport- sponsoring gestapt. Afge- lopen jaar groots met de ‘Napoleon Games Cycling Cup’. “Vorig jaar kwam Nick Nuyens, de organisator van de Cycling Cup, langs met het idee om voor de iets minder grote koersen overkoepelend een beker van België van te maken en hij zocht een part- ner om die in de markt te zetten. We zijn meegestapt, ook omdat je daarmee de jonge garde in het wielrennen naar boven trekt. We zijn voor minimumdrie jaar naamsponsor,” aldus De Maersschalck. A ctivatie Dat betekent dat de naam Napoleon Games opvallend aanwezig is tijdens de wedstrijden. Naast spandoeken en start- en finishpanelen is men ook actief met activaties. Overigens niet alleen bij de wielerwedstrijden, ook bij AA Gent. Pieter De Maersschalck: “We vinden het belangrijk dat er interactie is met de mensen die aanwezig zijn op een evenement van ons, dat het ook een beleving wordt. We doen activiteiten zoals met een voetbal schieten op een doel. In Aalst bij het na-Tour-criterium hebben we fietsen gezet die in de hoogte gingen, vier tot vijf meter. Toeschou- wers reden er tegen elkaar en naarmate je harder trapte, ging die fiets sneller omhoog. Wie het eerst boven was, kreeg een gadget. We proberen onze gadgets af te stem- men op het event. Bij een wielerwedstrijd bijvoorbeeld een drinkbus of een wielerpetje. Bij AA Gent zoeken we voor de fans een gadget dat bij voetbal aansluit.” Voor 2016 haakte Napoleon Games in ook op het Europees Kampioenschap voetbal met Napoleon-hoeden in de nati- onale driekleur, niet vreemd met het EK in Frankrijk en met Napoleon in de naam. “We vonden dat het een gadget was dat bij ons paste. Iemand anders kan dat moeilijk kopi- ëren. Dus daar zijn we verder mee gegaan,” zegt Peter De Maersschalck. Bovendien was er ook een link met de wielerwedstrijden waar de eerste drie van elke wedstrijd bij de huldiging een luxe Napoleon-hoed kregen. Dat was ook een photo-opportu- nity voor de pers die zo eens een ‘ander’ beeld had. Zo verschenen er beelden van de winnaar van Aalst, Tour- winnaar Chris Froome mét hoed, in de nationale media en zelfs in de Britse Daily Mail. Van die luxe-hoeden zijn er maar 200 gemaakt, door een firma die gespecialiseerd is in toneelkostuums. Van de ‘voetbal-hoed’ liet men er meer dan 110.000 maken. “Voor ons was het EK één van de belangrijkste evenementen van het jaar en we hebben er hard op gefocust,” zegt De Maersschalck. “Sportwed- denschappen zijn heel toegankelijk. De mensen kennen de ploegen, weten wie de spelers zijn. We wisten dat er veel grote schermen zouden zijn in heel België. Dan zijn we gaan kijken naar de grootste dorpen, hoe we daar aanwezig konden zijn met een leuke activatie en een leuk gadget.” H oeden De Napoleon-hoed is niet alleen verspreid in die dorpen waar schermen kwamen te staan. Thomas Van Cromphout, marketing assistent: “We hebben die ook gegeven in de grootste treinstations van België op de dag van de match van de Rode Duivels tegen Wales in Lille. Daar hebben we ook op ingespeeld. Enkele dagen ervoor snel gaan bellen met ons netwerk en dan hebben we mogen samplen in de treinstations.” Voor de hoeden ging men een samenwerking aan met Van Bavel Enjoy Giving. “De focus in de keuze was op China. Het was de bedoeling om er zo veel mogelijk mee in beeld te komen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5