PromZ.be 04-2016

47 promobiss 4/2016 Een voorbeeld in de business-to-business sector komt uit de horeca. “Een leverancier van kruiden wilde een actie doen om nieuwe kruiden in het gamma te krijgen. Hij heeft een pakket samengesteld met die nieuwe produc- ten en wie dat opendeed, zag ook een bon voor BergHOFF-producten van 25 euro. Met zo’n voucher schenk je ook iets aan je klanten,” aldus Houben. F unctioneel Wat maakt producten zoals die BergHOFF die biedt voor de sector van product media interessant? “Het zijn heel functionele producten met een lange levens- duur,” weet Houben. Een goede fles wijn of champagne is fijn voor de ontvanger, maar eenmaal geconsumeerd is die weg. Eventueel blijft de herinnering aan de fles nog een paar weken levend. “Maar als je een toffe espresso-tas krijgt, dan is dat leuk en die gaat nog jaren mee,” zegt hij. Naast producten die functioneel zijn, zoeken bedrijven in de eindejaarsperiode ook naar producten die budget- vriendelijk zijn. “De bedrijven zijn bewuster geworden op dat gebied: ‘wat krijg ik voor mijn geld’,” aldus Houben. “En bedrijven willen iets voor iedereen, voor mannen en vrouwen, voor bedienden en arbeiders.” BergHOFF heeft dan het voordeel dat er een breed assortiment is waaruit bedrijven een selectie kunnen maken. Bovendien is keu- ken- en tafelgerief trendy. “De keuken is ‘hot’. Kijk maar naar programma’s als ‘The Great British Bake-Off’. En dat blijft nog even duren. Eten en drinken moet iedereen...” E indejaarspiek Voor de sector van business gifts is het eindejaar een piek- periode. De ervaring van Rabin Houben is echter dat de beslissingen wat later in het jaar genomen worden. Van de andere kant ijlt het effect van het eindejaar voor bedrijven als BergHOFF na tot in februari door de keuzeconcepten die op de markt zijn. “Die concepten komen eind november online en lopen dan nog even door.” Wat als een bedrijf eind november via een distributeur nog een bestelling plaats van 300 pannen. Kan dat nog? “Als het op voorraad is bij ons of bij de vestigingen in andere landen dan kunnen we nog leveren. En anders zoeken we een alternatief.” B erg HOFF B erg HOFF W orldwide BergHOFF Worldwide startte in 1994 onder de naamEuro-Household en was aanvankelijk gericht op de markt van private labels. Raf Vanthoor, eigenaar en oprichter van het merk, besefte echter snel dat dat een concurrentiegevoelige busi- ness was en creëerde daarom een eigen merk ‘BergHOFF’. Hij overtuigde zijn hoofdzakelijk Duitse klanten om over te schakelen naar zijn merk. In 1995 zette hij de eerste stappen buiten de EU. Vanthoor nam deel aan een ‘Electro-beurs’ in Moskou. Tot grote hilariteit van de andere standhouders stelde hij zijn gamma tentoon: drie kookpottensets, twee bestek- ken en één messenblok. Maar het massale bezoek aan de stand leverde de juiste contacten op en de eerste bestelling van Rusland werd datzelfde jaar geplaatst. In 1997 besliste Vanthoor om per land slechts met één betrouwbare partner samen te werken. Vrij snel behoorden alle Oost-Europese landen tot het netwerk. Frankrijk, Spanje en de USA volgden. In 2000 werd de bedrijfsnaam BergHOFF Worldwide NV. BergHOFF Worldwide is gevestigd in Heusden. Daar zijn ook de research- en design-afdelingen ondergebracht. De productie heeft plaats in Azië. e n b re f > Cadeaux d’affaires. Les product media sont bien plus que des petits présents promotion- nels. Les cadeaux d’affaires entrent dans cette catégorie, certainement durant la période de fin d’année. La marque belge BergHOFF en consti- tue un exemple. > Innovation. Selon Rabin Houben de Berg­ HOFF Belgium, le consommateur souhaite « …de chouettes produits pour la cuisine. Des articles qualitatifs, créatifs et innovants à un prix correct. » > D oux pour le budget. En plus des produits fonc- tionnels, les entreprises recherchent également des articles qui ne grèvent pas trop leur budget. « Les entreprises sont devenues plus conscientes à ce niveau : qu’est-ce que je reçois pour mon argent? » précise Rabin Houben. « Et les socié- tés souhaitent quelque chose qui plaise à tous, hommes et femmes, ouvriers et employés. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5