PromZ.be 04-2016

6 promobiss 4/2016 Promo-Biss, nr. 26   november 2016/novembre 2016   jaargang/année 7 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/publication trimes- trielle sur les articles promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV ( www.hetportaal.com) in samen- werking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: februari, mei, augustus, november/février, mai, août, novembre hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016 23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promobiss.be redactionele bijdragen/contributions rédactionnelles: Ad van Poppel, Nathalie Erdmanis, Herman Tieland regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer, Nederland, T 00 31 75 647 57 47 . Contact: Meryem Karakus (Meryem.karakus@hetportaal.com ), Arjan Woortman (Arjan.Woortman@hetportaal.com) , John-Michael Swaab (John.Swaab@hetportaal. com) verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab, p/a Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee klantenservice advertising/service clientèle advertising: Monique Zijlstra (traffic@hetportaal. com) gratis voor leden van de BAPP/gratuit pous les membres de BAPP abonnementsprijs/prix d’abonnement: € 22,50 per jaar/par an Nietsuitdezeuitgavemag,opwelkewijzedanook,wordenvermenigvuldigden/ofopenbaargemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever / Aucun extrait de cette publication ne peut pas être reproduit ni diffusé sous quelque forme que se soit, sant l’autorisation expresse, préalable, de l’éditeur www.promobiss.be Het meesturen van een premium in een direct mailing voor fondsenwerving verdubbelt het inkomen. Dat is de ervaring van Ludo Longin (directeur van DSC, Direct Social Communications, een dm-bureau dat gespecialiseerd is in fundraising via direct marketingtechnieken) op basis van een mail voor Noma. Noma is een NGO die zich inzet voor patiënten in Afrika die leiden aan een noma-infectie. Afgelopen zomer stuurde DSC voor Noma een direct mail in een C4-enveloppe waarin duidelijk méér dan een brief zit. Men vroeg in de mailing aandacht én een donatie voor noma. Als dank voor de steun stuurde men in die ‘bedel- brief’ alvast een boodschappentas en adresetiketten mee. Longin zegt dat de mailing een copy-paste is van acties die die organisatie al eerder met goede resultaten in Oos- tenrijk en Duitsland gedaan heeft. “We hebben in mei een test gedaan en die was een succes,” aldus Longin. “Eind augustus hebben we die op een oplage van 200.000 uitgerold.” Wat is de kracht van zo’n item? Is het de bobbel in de enve- loppe? Is het een beetje schuldgevoel (‘ik heb iets gekregen en doe daarom iets terug)? Allebei, zegt Longin. “Het feit dat de enveloppe een bepaalde dikte heeft valt op tussen de eerder eenvoudige en dunne enveloppen. De open- rate is dan hoger. Nieuwsgierigheid is ook een belangrijk element. We zien in onderzoeken van B-post dat mensen niet altijd enveloppen openen. We moeten dus zorgen dat er zo weinig mogelijk in de papiermand komt en ze onze mailings wél openen.” Longin zegt dat men in het najaar nog een mailing met die tas zal doen. Het toevoegen van een premium is wel iets duurder maar toch interessant. “Dat verdubbelt je inkomen. Het is dus de investering méér dan waard.” Noma: premium in fundraising- mail verdubbelt inkomen Clés USB et chocolat : les articles à succès Il ressort de l’étude de la FPCO (Fédération française des Professionnels de la Communication par l’Objet) que les Fran- çais préféreraient recevoir une clé USB ou du chocolat s’ils pouvaient choisir. 79 % souhaiteraient une clé USB, 78 % du chocolat. Le top dix des product media souhaités se compose pour le reste de petit-électroménager - par exemple appareil à pop- corn - (75 %), cadre photo numérique, station météo, calcula- trice (71 %), accessoires pour smartphone ou tablette (70 %), accessoires de voiture - adaptateur USB, support GPS... - (68 %), accessoires pour ordinateur - souris, tapis de souris - (68 %), bonbons (68 %), polaire, sweat-shirt, pull (67 %) et sac de voyage, trousse de toilette (67 %). On a également demandé aux personnes interrogées ce qu’elles avaient déjà reçu et ce sont essentiellement les articles plus électroniques qui affichaient les scores les moins élevés. 41 % avaient déjà reçu une clé USB, 42 % du chocolat, seulement 21 % du petit-électroménager, 22 % un cadre photo numérique, station météo, calculatrice, 17 % des accessoires pour smartphone ou tablette, 15 % des accessoires de voiture. Ils avaient par contre reçu davantage de souris et tapis de souris, de bonbons, de polaires, sweat-shirts et pulls, de sacs de voyage et trousses de toilette (respectivement 35 %, 38 % et 29 %).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5