PromZ.be 04-2016

8 promobiss 4/2016 N ews Albert Heijn promoot gezond met ‘kids characters’ Albert Heijn heeft besloten om ‘kids cha- racters’ (zoals cartoonhelden) alleen nog maar op gezonde producten van het eigen merk te gebruiken. In een persmedede- ling liet Albert Heijn weten dat “.... onge- zondere producten van het eigenmerk het straks zonder stripfiguren en kinderidolen (zullen) moeten doen. Dit gebeurt in fases, er is al een start gemaakt en eind 2017 is dit proces klaar.” De retailer laat zich daarbij bijstaan door de Nederlandse ‘Raad van Kinderen’. Het advies van die Raad is om gezond eten gemakkelijk te maken door te zorgen ‘...dat het leuk, lekker en aantrekkelijk is’. De RockFrogs zullen als eerste characters de gezonde AH- producten sieren. Men start met zuivel en water. Later volgen groenten- en fruitproducten. “Door het jaar heen kom je de RockFrogs ook tegen op broodtrommels en knutselplaten,” laat de retailer weten. In Nederland had eerder al de super- marktketen ‘Plus’ bekend gemaakt kinderhelden van koek- en snoepverpak- kingen onder het eigen merk te weren. In Nederland moeten bedrijven zich houden aan de Kinder - en Jeugdreclamecode (KJC), onderdeel van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Daarin staat dat reclame-uitingen gericht op kinderen ver- boden zijn, maar productverpakkingen en de winkelvloer zijn hiervan uitgezonderd. Merkfabrikanten behouden de kids characters op hun verpakkingen, maar volgens een woordvoerder van Albert Heijn zal men de leve- ranciers vragen om hun elementen van kindermarketing ook van de verpakkingen te halen. Personalisatie: naar one-to-one promo Personalisatie van promotionele artikelen en business gifts slaat niet alleen op het plaatsen van de naam of logo van het gevend bedrijf, maar ook op het gebruik van de naam van de ontvanger zoals in one-to-onemarketing (direct mail...) al veel gebeurt. De evolutie van de digitale techniek laat naamsper- sonalisatie meer en meer toe in de sector van product media. Volgens Marlies Smeek, marketing manager van Igo-Post, past personalisatie in de trend van ‘ken je doelgroep en zorg dat je aan de persoonlijke wensen en behoeftes tegemoet- komt’. Personalisatie is de norm in direct mail en wordt ook online toegepast. “Vanaf nu is dat ook mogelijk voor give- aways en relatiegeschenken: pennen, mokken, T-shirts, powerbanks, notitieboeken en tassen. Veel artikelen zijn te bedrukken met de naam van de ontvanger,” weet Marlies Smeek. “De customer journey van een klant moet zo con- sequent mogelijk zijn, ook over de diverse kanalen. Spreek je jouw doelgroep in een e-mail persoonlijk aan, dan is het niet meer dan logisch dat hij of zij een cadeau of direct mail ontvangt met dezelfde, persoonlijke tone of voice. Daarnaast gooi je een cadeaumet je eigen naam zeker niet weg! Nieuwe, geavanceerde technieken maken deze techniek nu gelukkig ook betaalbaar.” Nederland: verkoop je gekregen premium Opvallend bij onze noorderburen: verkoop je gekre- gen product medium online. Wie bijvoorbeeld Jupiler Firestarter (een promotioneel item dat AB-Inbev- merk Jupiler dit jaar met name in Nederland inzette) bij Google intikt, krijgt in de zoekresultaten enkele malen zo’n BBQ-accessoire op verkoopsites te zien. ‘Nieuw in doos enmet gebruiksaanwijzing’ staat er bij. De annonce is op diverse sites (onder andere speur- ders.nl, tweedehands.nl, marktplaats.nl ) geplaatst via Advertising Net. De firestarter kost dan 7,50 euro. Ook op eBay staan Jupiler-product media te koop aangeboden. Onder andere zeven keer een BBQ-set bestaande uit een vork en een spatel. Voor één euro en voor twee euro. Maar daar moet je er nog wel verzendkosten bijrekenen en die liepen uiteen van 5 tot 20,50 euro.... Wellicht toch handiger (en lek- kerder) om dergelijke items gewoon te krijgen als je Jupiler gaat kopen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5