PromZ.be 01-2017
22 promobiss 1/2017 e n b re f > Marketer de l’Année. Séverine Distave est vice-pré- sidente du département marketing et innovation chez Alpro Europe. En novembre 2016, elle a décroché le titre de Marketer de l’Année. Dans le cadre de sa fonc- tion marketing, elle est responsable de la stratégie de la marque et des innovations pour toute l’Europe. > Niveau national. Au sein de la structure d’Alpro, les promotions sont prises en charge par les orga- nisations de marketing nationales. En tant que res- ponsable sur le plan européen, Séverine Distave œuvre de façon plus stratégique à lamarque dans son ensemble. En ce qui concerne les articles promotion- nels, Alpro-Europe inspire les marketers nationaux et fournit des directives. > Faire le bon choix. Séverine Distave souligne qu’un produit promotionnel ne peut en aucun cas être un article de dernière minute. « Ce serait vraiment une occasion manquée de ne pas y accorder suffisam- ment d’attention. (...) Cela permet non seulement de développer davantage de visibilité et de sympathie mais également d’asseoir l’identité de la marque. » S everine D istave zegt Séverine Distave. Voor haar is visibiliteit van de actie en dus van het product in het winkelpunt heel belangrijk. “Dat is al een doel op zich. De actie moet aansluiten bij het momentum van de retailer. ‘Back to school’ is er zo een. En het gaat om het stimuleren van de verkoop. Daarom zoeken we premiums die passen bij de retailer, het merk en de consument,” zegt Séverine Distave. De beslissing over het te voeren premium moet volgens haar ook “.... voldoende hoog en met voldoende erva- ring gemaakt worden. Een verkeerd premium heeft veel gevolgen en het merkimago kan er dan onder lijden. Een premium moet je met zorg kiezen. De product manager zal met de ideeën komen, maar de marketing manager is de verantwoordelijke. Die moet ‘aftikken’, die moet weten of iets al dan niet werkt en kan dat vanuit zijn expertise ook bepalen.” D etails Séverine Distave wijst er ook op dat een promotioneel product geen last minute item mag zijn “...op de hoek van de tafel”. En: “Het is geen wondermiddel maar ook geen lapmiddel. Je moet een premium goed kiezen. Het zou een gemiste kans zijn om er onvoldoende aandacht aan te besteden. Als ik kijk naar het Belgische team dan besteedt het daar veel zorg aan en is er een goede ken- nis. Het gaat ook om de juiste display voor het premium, de aankleding, de efficiënte point of sale-communicatie... The devil is in the details, in de uitvoering. Alle elementen moet je goed hebben.” M arketeer van het J aar De Marketeer van het Jaar is een eretitel voor mar- keteers die een opvallende marketingprestatie gele- verd hebben. De prijs is in 1993 ingesteld op initiatief van STIMA (toen nog Stichting Marketing) en Trends. Sindsdien kiezen elk jaar een vakjury, demastermar- keteers, de leden van STIMA en de lezers van Trends en Trends/Tendances de Marketeer van het Jaar. Het idee erachter was om marketing op die manier bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. In 2016 ging de award aan Nederlandstalige kant naar Séverine Distave (Alpro) en aan Franstalige kant naar Yannick Bouillon (Vanden Borre). En werken product media? Zeker, is haar antwoord. “Het laat toe extra visibiliteit en sympathie te ontwikkelen en de merkidentiteit neer te zetten. En als het relevant is voor de consument en op het juiste moment komt, dan werkt dat. Het was ook niet voor niets dat veel bedrijven tijdens de WK en EK veel rond de Rode Duivels deden. Een premium heeft een korte termijn effect en als dat blijft bestaan in het dagelijks leven dan maakt het daar op een volwaardige manier deel van uit. Als je het goed doet, dan heb je heel veel benefits. Het is de moeite om er voldoende over na te denken.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5