PromZ.be 01-2017
28 promobiss 1/2017 C ase CM ker ter hand, deed het ontwerp van de verpakking, koos een betrouwbare (en ethisch verantwoorde) fabrikant en volgde de productie ter plaatse op met eigen mensen. “We zochten een producent die ervaring had. Er zijn per wekker immers 28 handelingen nodig,” zegt Debruyne. Er waren vier prototypes. De veranderingen die men doorvoerde waren kleine, maar niet onbelangrijke zaken zoals de sterkte (of eerder zwakte) van het licht. Sablon: “Als CM kunnen we alleen dingen doen die kloppen met wat we als ‘gezondheidsfonds’ uitdragen. We leggen de lat hoog en hebben oog voor details.” Ook het beheer van de voorraad, het opzetten van een online-tool voor de wekker, de helpdesk en het verzenden ervan is in handen van Special Things. Het principe is dat de leden van CM een brief krijgen met daarin een code. Die code moeten ze ingeven (dat voorkomt ook ‘dubbelbe- stellen’) en daarop wordt de slaapwekker door een koerier afgeleverd. Zo’n wekker afhalen in een CM-kantoor is “.... niet meer in lijn met deze tijd,” zoals Nico Sablon zegt. “De mensen stellen tegenwoordig hogere eisen. En mensen die werken, kunnen die wekker niet komen afhalen.” Axel Debruyne zegt dat een wekker die vòòr 16.00 uur besteld is, de volgende dag door een koerier wordt afgeleverd. Dat kan eventueel ook op hun werk gebeuren. Dat betekent voor Special Things dat er elke dag verzendingen zijn... In juni van 2016 verstuurde CM de eerste brieven met codes. “We hebben eerst een kleine partij verstuurd om te testen: de brief met de code, het doorgeven van adressen aan Special Things, de website, de verzending. In juli en augustus hebben we grotere volumes verstuurd.” A antallen Om welke aantallen gaat het? “We hebben jaarlijks onge- veer 35.000 geboortes, dus ook jaarlijks 35.000 kinderen die anderhalf jaar worden. We zullen deze actie ook gedurende e n b re f > Troubles du sommeil. Les parents de jeunes enfants souffrent souvent de troubles du sommeil : ils sont réveillés trop tôt le matin par des bambins qui ne savent pas lire l’heure et veulent déjà se lever alors que ce n’est pas encore le moment. La mutualité CM offre à tous les parents d’un enfant de 18 mois une « veilleuse indicatrice de réveil » qui montre à l’enfant quand il peut se lever. > Approche marketing. La veilleuse indicatrice de réveil s’inscrit dans l’approche marketing vis-à-vis des jeunes familles, un groupe cible pour lequel la concurrence entre les mutualités fait rage. La veil- leuse indicatrice de réveil cadre avec la stratégie de marque de Skoebidoe, un programme pour les futurs parents et parents de jeunes enfants jusqu’à trois ans dont la mascotte est un papillon. > Mise enœuvre. Special Things assure la création, la production et la réalisation de l’action. La gestion du stock, la mise à disposition de l’outil en ligne pour la veilleuse, le helpdesk ainsi que l’expédition de l’article sont également pris en charge par Special Things. een aantal jaren doen,” aldus Nico Sablon. De eerste keer zijn niet alle wekkers voor één jaar in één keer geleverd. De eerste partij was zo’n 10.000 exemplaren groot. Sablon: “Dat aantal was groot genoeg om te starten. We wilden niet te veel in één keer. Stel dat er iets mis was, dan zat je met een hele container. Op deze manier konden we waar nodig bijsturen voor de tweede productie.” Special Things nam de voorfinanciering op zich. CM betaalt op basis van eenmaandelijkse facturatie voor de slaapwek- kers die verzonden zijn. Op lange termijn beschouwt CM deze investering niet als een kost, maar een investering in gezondheid: minder slaapproblemen bij jonge ouders betekent ook minder kosten voor extra doktersbezoek en voor eventuele extra medicijnen. Ten slotte: werkt het en hoe zijn de reacties? CM volgt de slaapwekker automatisch op met een enquête, maar doet die pas na zes maanden, niet de dag of de week na de verzending. Men gaat ervan uit dat de ouders er enige maanden ervaring mee moeten hebben. Spontane reac- ties waren er ook, onder andere was er de vraag naar een tweede exemplaar voor een ander kind in de familie. CM heeft dat opgelost door de slaapwekker ook in de CM- Thuiszorgwinkel te verkopen, 31,50 euro voor CM-leden, 35 euro voor niet-leden.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5