PromZ.be 01-2017

32 promobiss 1/2017 G astcolumn Sinds 2009 heeft BNP Paribas Fortis intern een ‘webshop’ voor promo- tionele artikelen en business gifts. Daar kan de bank uit putten om bij- voorbeeld in het kader van events producten aan klanten en prospecten te geven. En de personeelsleden van de bank kunnen er artikelen - vooral (sport-)kleding- voor eigen gebruik bestellen. Het hoofddoel was en is de naamBNP Paribas Fortis bekend te maken. In 2009 was er immers de overname van Fortis bank door BNP Paribas. Toen is besloten de naam breed en goed zichtbaar te maken op basis van een duidelijke briefing over het gebruik van het logo (groen met de witte vogels in vlucht). We zijn de ‘branding’ sindsdien ook professio- neler gaan bekijken en hebben een aparte afdeling daarvoor met twee ‘brand managers ‘ die guidelines geven voor het gebruik van het logo, voor templates... Een andere beslissing was om op het vlak van promotionele artikelen meer centraal te werken in plaats van die aan het lokale beheer van de kantoren over te laten. Op die manier hebben we er een lijn in kunnen brengen en zijn we ook naar minder artikelen gegaan die wél van een betere kwaliteit zijn. Die gebruiken we onder meer bij klantenevents, mecenaat en sponsoring... N uttig We volgen in de bank twee trends: duurzaamheid enerzijds en digitaal - gericht op jongeren - anderzijds. De tijd van ‘veel spullen en prullen’ ligt allang achter ons: belangrijk is ook dat degene die iets van ons krijgt er ook wat mee kan doen. Het moet nuttig en verantwoord zijn én het moet een meerwaarde hebben. Een USB-stick bijvoorbeeld. Die is tegenwoordig niet meer zo inventief, maar de eerste jaren werden die sterk geapprecieerd. Een powerbank is voor jongeren interessant. Bij een persconfe- rentie geven we ook pennen en een blocnote. Een pen blijft leuk. Niet dat je die direct nodig hebt maar het is convenience. In de shop is er ook een afdeling voor private banking met een gamma wat iets meer premium en duur- zaam is. Duurzaamheid is belang- rijk in alles wat we doen. Als we een evenement organiseren dan doen we dat op een duurzame manier. We promoten carpooling. En duurzaamheid geldt dan ook voor de ‘gadgets’: zo veel moge- lijk van gerecycleerd materiaal of van materiaal dat goed gecom- posteerd kan worden. We staan op e-labels. We nemen liefst producten zonder batterijen en als er batterijen bij zijn dan oplaadbare. Textiel moet van natuurlijke vezels zijn. Er mag niet te veel verpakkingsmateriaal gebruikt worden. Een voorbeeld van een ‘gadget’ rond duurzaam beleggen: een douchezandloper waarmee je de duur van het douchen beperkt. Een ander voorbeeld: smartphone houders voor op de fiets. Zo moedigen we mensen aan om meer de fiets te nemen. Potloden zijn dan weer gemaakt van van gerecycleerde bankbiljetten. De producten moe- ten ook op een verantwoorde manier geproduceerd zijn en voor de leveranciers zijn er duidelijke richtlijnen rond kwaliteit en duurzaamheid. De ideeën voor de producten komen van intern, van col- lega’s die interesse hebben of van het team dat er zich mee bezig houdt. We krijgen ook input van de providers. We gaan drie of vier keer per jaar samen zitten met de providers om nieuwe ideeën en producten te overlopen. Duurzaamheid staat centraal Caroline Thijssen is Head of sustainable and responsible development Retail and Private Banking bij BNP Paribas Fortis Hoe zet een bank als BNP Paribas Fortis promotionele artikelen en business gifts in?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5