PromZ.be 01-2017

46 promobiss 1/2017 Is in het digitale tijdperk een beurs nog wel actueel? Op het internet is immers ‘alles’ te vinden. “Daar zié je de producten en niets meer. De uitleg van wat zo’n product kan betekenen voor je bedrijf, voor je communicatie, mis je,” zegt Erich Cormann, executive manager van de Belgian Association of Promotional Business, de beroepsvereniging die de beurs in samenwerking met Het Portaal (uitgever van onder meer Promo-Biss) organiseert. Op 29 en 30 maart tonen meer dan zestig standhouders in Brussels Kart Expo een scala aan promotionele producten en busi- ness gifts, zowel ‘klassiekers’ als innovaties. Het zijn twee dagen waarin je een goed overzicht kunt krijgen van wat de markt te bieden heeft, waarin je nieuwe ideeën kunt opdoen en waarin je in contact kunt komen met adviseurs op het gebied van product media. Zegt Erich Cormann: “Het is een kwalitatieve mix met een goede verscheidenheid aan innovatieve producten. Er is een zestigtal exposanten onder wie fabrikanten uit eigen land en uit Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Onder hen zijn ook bekende merkfabrikanten.” De fabrikanten en leveranciers staan vooral op de beurs ommeer technische uitleg over hun producten te kunnen geven. Zij leveren echter niet direct aan eindklanten, maar werken via distributeurs/product media adviseurs. “Veel eindklanten weten niet wat er allemaal bestaat aan product media,” aldus Cormann, “en ook de adviseurs kunnen zelf onmogelijk alles tonen. De leveranciers tonen hun pro- ducten en hun nieuwigheden. Ze tonen de druktechnische mogelijkheden om te personaliseren en andere technisch componenten. Ze kunnen uitleg geven over levertermijnen. En ze kunnen reacties van de eindklanten opvangen: voor leveranciers is deze beurs ook interessant om te weten hoe de eindklant over de producten denkt.” B reed gamma Distributeurs/adviseurs hebben een zicht op het gamma in de hele breedte. Advies tijdens of naar aanleiding van het beursbezoek door bedrijven is een belangrijk unique selling proposition van hen. “Is wat de bezoeker wil, wel de juiste keuze? In welke sector is hij actief, wie vormt zijn doelgroep, wat is het beschikbare budget?” aldus Stijn Van Praet van Pronel. “Op die vragen kunnen we inspelen tijdens een persoonlijk gesprek. Zo’n gesprek voeren we altijd, zelfs voor standaardproducten, zodat het juiste product op de juiste plaats komt. We kunnen zo ook andere producten voorstellen die wellicht beter passen bij wat de klant zoekt.” Maxime Goldschmidt van Amahé Product Media beaamt dat de rol van adviseurs ook is het geven van strategisch advies én het tonen van product media die nét even anders zijn, die verrassend zijn. “Een beurs is ook een plaats waar je de trends in de markt kunt zien in een soort one-stop- shopping-place,” zegt hij. T astbaar Het grote voordeel van de beurs is ook dat je weet wat je koopt. Met andere woorden: je kunt de producten eens vastnemen en van alle kanten bekijken. Meer en meer wordt er in de wereld van product media de link gelegd met het ‘haptische’ (‘hapitical advertising’), wat refereert naar de tastzin van de mensen. Zegt Stijn Van Praet: “Dat leidt soms tot nieuwe inzichten én het voorkomt ook ver- rassingen achteraf. Er zijn immers altijd zaken die anders zijn dan je verwacht op basis van enkel een foto.” Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) stelt dat een geschenk ‘op het gevoel’ gekocht wordt. “Het is niet zoiets als tien paletten papier voor een copier kopen. Daarvoor hoef je bij wijze van spreken niet naar een beurs te gaan. Maar een geschenk blijft een emotioneel iets. Dat geldt zowel voor business gifts als voor premiums en give aways. Je kunt op een beurs de artikelen echt goed bekijken, tot in de details. Je kunt zien hoe ze verpakt worden. Het is heel belangrijk dat je weet dat je goed zit en dat de producten ook goed zijn. Een praline proef je liever ook eerst zelf....” B evestiging Van Bavel wijst er op dat de beurs gehouden wordt door de beroepsvereniging BAPP. Dat geeft de bezoekers een bevestiging dat zij met bonafide adviseurs en leveranciers te maken hebben. De leden van de BAPP houden zich aan de diverse regelgevingen (FostPlus, Bebat, Auvibel, Recupel, Reach....) en nemen op die manier ook veel papierwerk uit handen van hun klanten. Maxime Goldschmidt zegt ook dat wie zonder adviseur zelf in bijvoorbeeld het Verre Oosten (via Alibaba) goede- V erkiezing B elgian P romotional P roduct of T he Y ear Nieuw op PromGifts is de verkiezing van het Belgian Promotional Product of The Year. Tijdens de beurs kunnen standhouders hun meest interessante pro- ducten extra voor het voetlicht plaatsen. Een vakjury én de bezoekers van de beurs kiezen daaruit de ‘pro- ducten van het jaar’. De prijzen worden uitgereikt in vijf categorieën: huishoudelijke artikelen, kantoor- artikelen, sport/outdoor artikelen, beursartikelen/ give aways en ‘overige artikelen’. In elke categorie is er een vakprijs en een publieksprijs. Pantone 7543C 1805C CMYK C36M 29Y26K 0 RGB R 170G 171B 175 R 178G 43B50 7418C R 198G87B80 C 21M100Y100K14 C16M83Y76K5 BlackC C 0M0Y0K 100 R55G52B 53

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5