PromZ.be 01-2017

48 promobiss 1/2017 ren aankoopt, een risico neemt. “Je loopt het risi- co dat de koopwaar niet overeenkomt met wat je beloofd is of dat die te laat komt. Er is geen advies, geen opvolging, alleen een prijs. Ik neem een voor- beeld: we hadden een opdracht om paraplu’s te leveren aan een grote adverteerder. Op het laatste moment is er een fout gemaakt in de pantone-kleuren. We hebben daar onze verantwoordelijkheid genomen en een oplossing gezocht. Maar als je die bij Alibaba had gekocht, dan was er niemand geweest die de verantwoordelijkheid nam.” Dan is er nog niet eens gesproken over het feit dat pro- ducten die niet via een product media adviseur komen eventueel niet conform de (Europese) normen zijn. Die zekerheid heb je als aankoper en adverteerder wel als je met BAPP-adviseurs in zee gaat. Bovendien zijn de BAPP-leden zich bewust van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Maxime Goldschmidt: “Hoe zijn de arbeids- omstandigheden in de fabrieken, zijn de product kindveilig? Is het allemaal ethisch verantwoord, is de sprake van Fair Trade? Wij werken met intermediairs die dat ter plaatse allemaal controleren.” e n b re f W at vind je op P rom G ifts ? PromGifts is één gigantische showroom op het gebied van promotionele producten, premiums, loyalty programma’s, merchandising, promotioneel textiel en business gifts. Het aanbod aan - nieuwe - producten is ruim en gaat van eenvou- dige strooi-artikelen (pennen, petjes....) tot duurdere business gifts en bedrijfskleding. Er is voor iedereen wat, zowel voor de grote nationale adverteerder die een low-cost on-pack product zoekt als voor de KMO die in het kader van zijn klantenbinding een hoogwaardige reiskoffer wenst of die zijn personeel uni- form wil kleden om het groepsgevoel te versterken. L ezingen : de ROI van product media Onderdeel van PromGifts 2017 zijn ook lezingenmet als rode draad ‘de return on investment van productmedia’. Productmediamoeten hun plaats hebben in de marketing mix van bedrijven. Ze leveren immers ook een bijdrage aan de marketingdoelstellingen, zowel op korte als op lange termijn: naamsbekendheid, merkbekend- heid, loyalty, activation, retailmarketing... Meer en meer zoekt men ook methoden om de effecten van product media te meten. De Zweedse Cecilia Grahn Nyd, marketing manager van MEC Gruppen, is voortrekker als het gaat om promotionele artikelen en business gifts te positioneren als product media. Zij zal tijdens PromGifts daarover een lezing geven. “We verkopen geen items, maar communicatie,” is haar stelling. > Salon. PromGifts 2017 se tiendra les 29 et 30 mars prochains au Brussels Kart Expo de Grand-Bigard, à deux pas du Ring de Bruxelles sur l’échangeur de l’E19 et de l’E40. PromGifts est 2017 est organisé par la BAPP, la Belgian Association of Promotional Products. L’entrée est gratuite moyennant inscription préalable sur www.promgifts.be . > Mix. À l’occasion de ces deux journées, vous obtien- drez un bon aperçu de ce qui est disponible sur le marché, vous pourrez puiser de nouvelles idées et nouer des contacts avec des conseillers en matière de product media. Selon Erich Cormann, executive manager de la BAPP, le salon est « ...un mix qua- litatif présentant une bonne diversité de produits innovants. » > Explications. Organiser un salon est-il encore d’ac- tualité à l’ère numérique étant donné que l’on peut « tout » trouver sur l’Internet ? « On y voit effective- ment le produit mais sans plus. Il n’est par exemple pas possible d’obtenir des explications relatives à ce qu’un tel produit peut représenter pour votre entre- prise ou votre communication, » explique Erich Cor- mann. > Conseils. Les conseils fournis par les entreprises pendant ou à l’occasion d’une visite au salon consti- tuent une « unique selling proposition » importante des distributeurs/conseillers. Stijn Van Praet de Pro- nel précise qu’il dispense toujours des conseils « … même pour des produits standard afin que le bon produit soit utilisé à bon escient. » Par ailleurs, les distributeurs connaissent toutes les normes aux- quelles les produits doivent satisfaire de même que les obligations imposées à l’acheteur. Pantone 7543C 1805C CMYK C36M 29Y26K 0 RGB R 170G 171B 175 R 178G 43B50 7418C R 198G87B80 C 21M100Y100K14 C16M83Y76K5 BlackC C 0M0Y0K 100 R55G52B 53

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5