PromZ.be 02-2017

11 promobiss 2/2017 “Papier zit in ons DNA,” stelt Eric Gevers, product manager bij Brepols in Turnhout. Een blik op de presenteertafel bij de inkom van Brepols zegt voldoende. Agenda’s in alle maten en soorten, met en zonder logo-opdruk, met en zonder publicitaire pagina’s en met en zonder productshots op voor- en achterkant. Kalenders van groot tot klein formaat. Mousepads met maandoverzichten. En notebooks, dé hype van de laatste jaren. In een tijd dat alles digitaal lijkt te worden, houdt papier toch stand. Sterker: je hebt de indruk dat het gebruik ervan weer toeneemt en dat het als promotioneel artikel weer in de lift zit. Bert Lippens, commercieel directeur bij Brepols, zegt dat de grafische sector sterk de invloed van het digitale voelt. Brepols was in het verleden groot in het drukken van dikke boeken: wegenatlassen, encyclopedieën en missaals. Agenda’s behoorden er ook toe. Een groot deel van die business is verdwenen, maar die van de agenda’s is behouden. “Onze corebusiness is nog altijd agenda’s en kalenders. We zijn marktleider in de Benelux en challenger in Frankrijk,” aldus Lippens. “Die agenda’s en kalenders staan voor 60 à 65% van onze business. En die business houdt behoorlijk stand.” T wee dynamieken Er is, volgens Lippens, de afgelopen tien jaar sprake van twee dynamieken in die markt. Aan de ene kant is er die in de zakelijke markt, waarbij men twee segmenten onder- scheidt: de business gifts en het intern gebruik. “De tra- ditionele agenda als business gift is flink onder druk gekomen. Daar moeten we niet flauw over doen,” zegt Lippens. “Er was de invloed van de financiële crisis in 2008-2009 die leidde tot besparingen bij bedrijven.” Aan de andere kant is er de digitalisering. “Veel bedrijven hebben zich intern digitaal georganiseerd wat de agenda’s en planningen betreft.” Maar, zo zegt hij, “...een agenda an sich blijft een heel functioneel product om afspraken in te noteren en om te plannen. In 2009 heb- ben we GfK gevraagd gebruikers te interviewen over hun houding ten opzichte van een agenda. 70% van de volwas- senen staat erop een papieren agenda te gebruiken, vaak in combinatie met een elektronisch alternatief.” Vijf jaar later herhaaldemen het onderzoek en kwammen tot quasi dezelfde cijfers. Bovendien bleek dat ruim éénvijfde twee agenda’s had: één voor privé- en één voor zakelijk gebruik. “Dan kun je je afvragen wat de redenen zijn. Uit diepte- interviews is toen ook gebleken dat een agenda voor veel meer zaken dan alleen voor afspraken gebruikt wordt. B repols e papieren agenda R ebelse oorsprong Brepols is in 1796 in Leuven opgericht door Pieter Cor- beels en Philippus Jacobus Brepols. Pieter Corbeels was eigenaar. Brepols was in het begin leerjongen en heeft de zaak overgenomen nadat Pieter Corbeels werd gefusilleerd. Zij weken uit naar Turnhout om onder het juk van de anti-katholieke Franse bezetter uit te komen. Zij drukten naast het ‘commerciële’ drukwerk van toen ‘s nachts in het geheim in het Leuvense ook pamfletten tégen de bezetter. Ze zochten veiliger oorden op toen de grond onder hun voeten te heet werd. In Turnhout legden ze de basis voor de ontwikkeling van de grafische industrie in de Kempische stad. B ert L ippens : " We zijn marktleider in de Benelux en challenger in Frankrijk".

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5