PromZ.be 02-2017

12 promobiss 2/2017 Die is ook een notebook, die is er om visitekaartjes in op te bergen, die is er om een scheiding tussen zakelijk en privé te maken,” aldus Bert Lippens. En omdat er wel eens systeemproblemen zijn met de elektronische agenda is papier als back-up handig. Dan zijn er ook nog praktische en emotionele verklaringen. Een papieren agenda biedt rust (wat geschreven is, blijft...) en overzicht. Lippens: “Het is makkelijk om in de agenda te bladeren om te zien wat er de volgende weken gedaan moet worden. Probeer dat maar eens op elektronisch. Ik zie dat in mijn papieren agenda binnen drie seconden en met je elektronische moet je scrollen.” De ervaring bij Brepols is ook dat een aantal mensen van elektronische agenda’s weer teruggegaan zijn naar papieren exemplaren. V erschuiving Dat betekent dat de vraag naar agenda’s is gebleven. Maar er is wel een verschuiving geweest binnen de segmenten bij Brepols. Omdat bedrijven minder en minder agenda’s gaven en er toch een behoefte was en is bij de mensen, is de verkoop in het retailkanaal gestegen. “Wat je niet meer krijgt van je werkgever, of je bank of verzekering, ga je zelf in de winkel kopen. In 2008 was tweederde van de omzet business gifts en éénderde retail. Nu is die verhouding andersom,” zegt Bert Lippens. Die zakelijke markt kent inmiddels wel een revival. Eric Gevers zegt dat ook vanuit de distributeurs van promotio- nele artikelen en business gifts de vraag naar agenda’s als relatiegeschenken gestegen is. Er blijft ook in het circuit van de business gifts een behoefte aan agenda’s mét een bedrijfslogo of extra bedrijfsinformatie. Lippens wijst er bovendien op dat een logo op een agenda een grote ‘oppor- tunity to see’ heeft gekoppeld aan veel waar voor je geld. Een agenda kost per stuk tussen 2 en 3 euro, is een jaar lang in gebruik en biedt dus een jaar lang zicht op het logo. Eric Gevers geeft als rekenvoorbeeld een aankoop van 100 agenda’s die 360 keer per jaar geopend worden. Dat wil zeg- gen dat voor een investering van 200 tot 300 euro er 36.000 keer een OTS is. Dat is nog géén cent per dag per OTS... A ccessoires Inmiddels heeft Brepols ook aanverwante productgroepen in het assortiment, zowel voor de retail als voor de promo- tionele sector. Zoals tijdens PSI bleek, zijn notebooks zoals die van Moleskine en copycats momenteel een grote hit. Bert Lippens zegt dat Moleskine het klassieke notebook in de jaren negentig heruitgevonden heeft door het te lin- ken aan reisverhalen en aan literatuur. Brepols heeft nu eveneens notebooks in het aanbod, gelijnd en ongelijnd, met spiraal of gebonden, in A5- én in het A5-plus-formaat en zowat allemaal met crème-kleurig papier (want minder hard voor de ogen). Die notebooks zijn tevens als business gifts mét logo beschikbaar. Daarnaast heeft Brepols (schrijf-)accessoires zoals luxe- pennen, etuis, portfolios en draagtassen. Het bedrijf heeft exclusief voor de Benelux in de productportefeuille ook de producten van Sheaffer en Cross (de pen van de Ame- rikaanse presidenten...). Recent heeft men Maverick als licentie toegevoegd, een Belgisch merk van lederen pro- ducten (zoals schrijfmappen en portefeuilles). Die acces- soires vormen momenteel 35 tot 40% van de activiteiten van Brepols. e n b re f > Come-back. Dans notre ère digitale, le papier n’est pas encore devenu obsolète. Brepols à Turnhout constate un retour du papier : agendas et calepins, autant pour le détail que pour le secteur promotionnel. > Agendas. Les agendas traditionnels en tant que cadeau d’entreprise ont été fortement mis à l’épreuve. De nombreuses entreprises ont préféré une organisa- tion interne digitale. Mais 70% des adultes attachent beaucoup d’importance à l’utilisation d’un agenda en papier, souvent en combinaison avec une alternative électronique. > Accessoires. Entretemps, Brepols propose égale- ment des produits complémentaires dans son assorti- ment, aussi bien pour le marché de détail que pour le secteur promotionnel. Brepols présente des calepins ainsi que des stylos de luxe, des étuis, des fardes et sacoches. B repols V lak na de zomer Voor de agenda’s van 2018 is men op 2 januari al gestart met de productie en de verkoop! “Als we niet op 2 janu- ari starten, halen we het niet,” aldus Lippens. Wanneer komen de bedrijvenmet hun bestellingen van agenda’s? “Te laat,” zegt commercieel directeur Bert Lippens, “jammer genoeg.” Voor agenda’s als business gift raadt men aan vanaf september te komen. Hoe eerder, hoe meer mogelijkheden van personalisatie. Klassiek is het logo op de cover. Maar er zijn ook bedrijven die het logo aan de binnenzijde willen, of een logo op elke bladzijde. Andere bedrijvenwillen nog extra informatie over henzelf of over hun producten toevoegen en dan wordt er een extra katern in een agenda (of notebook) opgenomen. Overigens standaardproducten kunnen vanaf 50 stuks van een logo voorzien worden en vanaf 100 stuks is het mogelijk extra publicitaire informatie toe te voegen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5