PromZ.be 02-2017

26 promobiss 2/2017 D e tweede generatie aan het roer De tweede gener Veel ondernemingen in product media zijn familiebedrijven. Inmiddels zijn er enkele waar de tweede generatie het roer in handen heeft genomen. Vier speciale portretten. municatiebeheer, coaching en kindertolk. Na haar studies was ze iets meer dan 2 jaar in dienst van een Amerikaans bedrijf als sales en marketing assistant. Was het de bedoe- ling dat er ze in het familiebedrijf zou stappen? Absoluut niet, is haar antwoord. Ann Magnus: “Als student heb ik mij nog heftig verzet als iemand het vanzelfsprekend vond dat ik na mijn studies in het bedrijf van mijn ouders zou starten.  Ik wou mijn eigen strepen verdienen. Maar na twee jaar in die sales- en marketing-functie had ik zoiets van ‘dat kan ik thuis ook, met een beter gevoel’. Bij die grote multinational had ik het gevoel dat ik geen controle had over wat er met mijn toekomst zou gebeuren. Als er boven jou beslist wordt, dan weet jij het bij wijze van spreken als laatste - althans dat was toen mijn ervaring. En in zo’n groot bedrijf duurt het heel lang eer een verandering effectief is. Als eigen baas weet ik het wel als eerste en kan ik er ook nog iets aan veranderen. In een bedrijf als het onze wordt een veran- dering aangekondigd en maximaal een week later wordt er ook geheel naar gehandeld.”  Hoe moeilijk is het om als 'dochter van de baas’ in het bedrijf te stappen en leiding te gaan geven? Ann Magnus: “Leiding geven is geen probleem. Het personeel ziet mij zeker als de zaakvoerder.  Naar een bank toe is dat dan weer een andere beweging.  En in de familie blijft het toch het bedrijf van de ouders.  Zo kregen mijn ouders laatst nog een kaart om hen proficiat te wensen met de nieuwe locatie van ons bedrijf. Toen die persoon die afgaf en mij op het toneel zag verschijnen, moest ze plots nog dringend mijn naam erbij zetten.” M ichel V an B avel : ouderdomsdeken Michel Van Bavel is zo’n beetje de ouderdomsdeken van de tweede generatie. Vader Louis Van Bavel startte in 1953 Bavelco en in 1988 kwam Michel Van Bavel al in het bedrijf. Bavelco werd eind jaren negentig verkocht, maar in het begin van deze eeuw startten Michel en zijn broer Product media zitten in de genen. Tenminste zo lijkt het als je kijkt naar de opvolging in bedrijven in promotionele artikelen en business gifts. Neem Van Bavel Enjoy Giving, Magnus Business Gifts, Special Things en Pronel. Die vier ondernemingen in product media en product media-advies hebben gemeen dat de tweede generatie het roer van de eerste heeft overgenomen. Bij de ene is dat al geruime tijd, bij de andere is dat van recentere datum. En het opvallende is dat het niet altijd de bedoeling is geweest in het fami- liebedrijf aan de slag te gaan en dat in al die vier bedrij- ven de tweede generatie in de personen van Michel Van Bavel, Ann Magnus, Axel Debruyne en Stijn Van Praet hun carrière-start ‘buitenshuis’ hebben gemaakt. A nn M agnus : toekomst in eigen handen Sinds vijf jaar leidt Ann Magnus Magnus Business Gift, dat in 1967 door haar ouders is opgezet. Ze studeerde com- A nn M agnus (M agnus B usiness G ifts ): ‘I k wou mijn eigen strepen verdienen ’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5