PromZ.be 02-2017

38 T ussen pot en pint een product verkopen, maar wel een oplossing geven op de vraag van de klant. We denken heel intensief met de klanten mee.” ...in één woord Bart Geerkens: “Toewijding.” Heeft u een advies voor de adverteerders? Bart Geerkens: “Product media komen helaas heel dikwijls op de laatste plaats. Er is nog wat budget over ‘... dus laten we nog wat gadgets nemen’. Product media zijn echter veel belang- rijker dan dat. Je kunt er resultaten mee behalen, maar dan moet je die strategisch inplan- nen. Het probleem is vaak dat je een evenwicht moet zoe- ken tussen tijd, kwaliteit en geld. Je kunt heel veel geld besparen door op tijd te beginnen. Dan zijn er ook nog veel leuke producten mogelijk want er is tijd om die te ontwik- kelen. Als je wat later komt, dan kan ik bij leveranciers nog ‘voorraad-producten’ vinden, maar de originaliteit is dan ver te zoeken.” Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Bart Geerkens: “Wat de business betreft, heeft het internet veel veranderd. Er zijn bedrijven die een link van Alibaba sturen en vragen of we zo’n product ook aan die prijs kun- nen leveren. Maar die mensen zien de risico’s niet die er zijn. Ze houden geen rekening met de kwaliteitscontrole, de 'compliance', het logistieke, de invoerrechten... “Wat Conceptmakers betreft: toen ik begon was het mijn ambitie om te groeien, maar nu wil ik vooral groot zijn in service en kwaliteit. Ik probeer ook een evenwicht te vin- den tussen hard werken en een hoge levenskwaliteit. Dat kan alleen maar door voor een selectief aantal klanten te werken en selectief te zijn in het aantal projecten.” O ranje rijst Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Bart Geerkens: “Dat was voor Coca-Cola Nederland toen prins Willem-Alexander van Nederland in 2002met Maxima trouwde. We hadden gebrainstormd over een promotionele actie en waren op oranje rijst uitgekomen die de mensen bij de trouwstoet konden uitstrooien. Het idee was goed en was ‘verkocht’, maar we hadden nog niemand die het kon maken. We hebben toen tijdens een weekend met voedingskleurstof in een grootkeuken van een bedrijf rijst oranje gekleurd en gedroogd. Het eindresultaat was ver- rassend, was iets dat nog niet bestond. De rijst werd aan de mensen uitgedeeld in zakjes met daarop het logo van Coca-Cola. We hebben allemaal wel een paar weken met oranje handen rondgelopen. Op welk item van uw concullega’s bent u jaloers, waarvoor heeft u bewondering? Bart Geerkens: “Soms zie je wel eens iets waarvan je zegt: dat zou ik graag gevonden hebben. Maar om nu direct een product te noemen... Als je lang in deze sector zit, dan zie je niet veel echt vernieuwends. “Ik ben wél jaloers op sommige familiebedrijven die van vader op zoon gaan. Je hebt bedrijven die heel groot geworden zijn, die internatio- naal zijn gegaan en je hebt de fami- liebedrijven. België draait op die laatste soort bedrijven.” Hoe winkelt u? Pluist u folders uit? Bart Geerkens: “We wonen ver op de buiten en door die ligging krijgen we geen folders. Post krijgen we wel... Ik moet zeggen dat als ik naar de winkel ga en er een actie is met een promotioneel artikel, ik dat product koop, ook al heb ik het niet nodig. Als een bedrijf een prijsactie doet, dan denk ik altijd dat ik de andere keren te veel voor dat artikel betaald heb. Ik heb economie gestudeerd dus ik weet wel hoe dat werkt, maar als klant koop ik liever een product als ik er ook iets extra’s - bijvoorbeeld een mok - bij krijg. Dat wordt te weinig ‘in the picture’ gezet.” e n b re f > Bart Geerkens. Bart Geerkens dirige l’entreprise Conceptmakers et répond cette fois-ci aux questions de Promo-Biss ’’Entre la poire et le fromage’’. Il a d’abord suivi des études de comptabilité, tout en étant déjà actif en tant que grossiste en produits design. La création de Conceptmakers en a été la suite logique. > Stratégie. Geerkens constate que les product media sont souvent utilisés en dernière instance, s’il reste encore du budget disponible. ‘’Les product media sont pourtant beaucoup plus important que l’on pense. On peut vraiment atteindre des résultats intéressants, à condition de planifier une bonne stratégie.’’ > A temps. Si une entreprise fait appel à temps à un conseiller en product media, ‘’… il est possible de faire fabriquer ‘’sur mesure’’ en Chine ou même en Belgique. Mais quand le délai de livraison est trop court, vous ne pouvez choisir que parmi les produits en stock, ce qui réduit grandement l’originalité.’’ Product media moet je strategisch inplannen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5