PromZ.be 02-2017

B este L ezers , C hers lecteurs , I nhoud Wie promotionele producten als product media positioneert, kan niet anders dan stellen dat het inzetten ervan communicatie is naar de juiste doelgroep op het juiste moment. Product media moeten daarom vergeleken kunnen worden met andere, lees ‘klassieke’ media. Het manco aan product media is dat er geen onafhankelijke cij- fers over bereik en effect zijn, zoals die wel voor klassieke media beschikbaar zijn. Toegegeven, in veel landen zijn er studies die het effect van promotionele producten bewijzen, maar het pro- bleem daar is dat die zo goed als allemaal door sectororganisaties besteld zijn. Het is immers preken voor de eigen kerk. Beter zou zijn dat product media in bestaande multimedia-studies worden opgenomen. Dat houdt in dat de sec- tor het imago van promotionele producten bij het bedrijfsleven moet opkrikken. Om met de Zweedse Cecilia Grahn Nyd, keynote-speaker bij PromGifts 2017, te spreken: een pen is géén pen, een pen is communicatie. Si vous positionnez les produits promotionnels en tant que product media, vous constaterez sans nul doute que leur utilisation représente une com- munication adressée au groupe cible adéquat et au moment adéquat. Les product media doivent dès lors pouvoir être comparés avec d’autres médias considérés comme étant « classiques ». Le hic au niveau des product media, c’est qu’il n’existe pas de chiffres indépendants en rapport avec leur effet et leur audience, à l’instar de ceux qui sont disponibles pour les médias classiques. Il est vrai que des études démontrant l’effet des produits promotionnels ont été réalisées dans de nombreux pays mais il faut savoir néanmoins qu’elles sont quasiment toutes commandées par des organisations sectorielles, pour leur propre paroisse. Il serait donc préférable de reprendre les product media dans des études multimédia existantes. Ce qui implique également une obli- gation pour le secteur de rehausser l’image des produits promotionnels auprès des entreprises. Ou, comme l’a précisé Cecilia Grahn Nyd, key- note-speaker lors du salon PromGifts 2017 : un stylo n’est pas un stylo mais bien un objet de communication. AD VAN POPPEL HOOFDREDACTEUR/ RÉDACTEUR EN CHEF 6 News 10 De comeback van de papieren agenda In het digitale tijdperk is papier nog lang niet ‘obsolete’. 14 Case UCM  UCM intègre le Product Media au sein de ses campagnes de communication. 18 PromGifts: de awards De bezoekers van PromGifts 2017 kozen in vier categorieën de beste product media. 22 Product media, c’est de la communication Cecilia Grahn Nyd, marketing manager des MEC Gruppen suédois, était à la base du positionnement en Suède des produits promotionnels et cadeaux d’entreprise en tant que product media. 26 De tweede generatie Veel ondernemingen in product media zijn familiebedrijven. Inmiddels zijn er enkele waar de tweede generatie aan het roer staat. 32 Rentrée des classes 36 Tussen pot en pint Bart Geerkens van Conceptmakers. 40 BAPP-News 47 New products Nieuwe promotionele producten en business gifts/des nouveaux produits promotionels et cadeaux d’affaires 54 Promo-Watch

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