PromZ.be 04-2017
34 promobiss 4/2017 V ijf J aar P romo -W atch E lke week valt er een dik pak folders in de bus. Elke week neemt Promo-Biss het pakket door dat in Leuven door de Belgische Distributiedienst afgele- verd wordt, op zoek naar aanbiedingen met promotionele artikelen. En de folders die we via die weg niet krijgen, kunnen we via myshopi.com of promobutler.be ook nog consulteren. Dat is een belangrijke bron om te weten wié - met als extra booster een promotioneel item - welk product wààr in de aanbieding zet. Maar dat is niet de enige bron. Tijdschriften die binnenkomen hebben vaak een encart om bladen uit dezelfde groep onder de aandacht te brengen. In direct mailings zitten ook aanbiedingen met een promotioneel artikel, zowel in b-to-b als in b-to-c. Adverteerders gebrui- ken ook klassieke media (affiches in de straat en radio en tv-spots) om hun promotioneel aanbod extra in de verf te zetten. En bij een bezoek aan de supermarkt nemen we ook nog even de aanbiedingen - al dan niet op display - fotografisch mee. Promo-Biss brengt die driemaandelijks samen in Promo-Watch, en tegenwoordig ook elke week op de Promo-Bis-website. Elke week levert het consulteren van de folders gegevens op. We hebben de Promo-Watch van de afgelopen vijf jaar bij elkaar gezet en zijn gaan tellen. En bij ons weten zijn dergelijke tellingen in ons land nog niet eerder gedaan. Is dat dan een compleet overzicht van wat er in ons land aan promotionele actiesmet product media gebeurt? Niet hele- maal. Maar het levert wel een idee op van wat er gaande is - vooral in de fast moving consumer goods-sector. In elk nummer van Promo-Biss én op de Promo-Biss website (promobiss.be) volgen we welke product media door welke adverteerder gebruikt worden. Hier blikken we terug op de vijf jaar van herfst 2012 tot en met zomer 2017. Wat leert dat overzicht? Jupiler en Kruidvat
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5