PromZ.be 04-2017

35 promobiss 4/2017 V ijf J aar P romo -W atch ’promo-kampioenen‘ uitpakken. Zo had Jupiler een Rode Duivels-muts, -vlag en -cape. Voor de festivalgangers waren er T-shirts en een multisjaal, voor de mannen aan de barbecue ijsemmers, bbc- accessoires en vleessnijplanken en voor de ‘echte’ mannen gereed- schapskisten en werkhandschoe- nen. Opvallend is wel dat Jupiler het laatste jaar een stuk minder doet met product media: in de periode herfst 2016-zomer 2017 waren er slechts 7 items tegen 14 in de perio- de herfst 2014-zomer 2015 en herfst 2015-zomer 2016. Gevraagd om commentaar wijst de in retail gespecialiseerdemarketing- prof Gino Van Ossel, verbonden aan de Vlerick Business School (UGent en UZ Leuven), erop dat als Jupiler met promotionele items werkt, het op dat moment veel kopers van andere merken aantrekt. “Als kleinere merken op die manier met promoties wer- ken, dan kennen ze wel een meerverkoop, maar ze halen niet veel weg bij andere merken,” zegt hij. N ivea en K ruidvat Nivea is de andere kampioen cadeautjes uitdelen. Het Beiers- dorf-merk laat dat de consument vooral weten via de folders van Kruidvat. De over- grote meerderheid van de aanbiedingen van Nivea waren bij Kruidvat te vinden. Als er gekeken wordt naar de ketens, die de meeste acties met pro- motionele artikelen op hun folders aankondi- J upiler ! In totaal noteerden we zo over die vijf jaar bijna duizend aanbiedingenmet product media. Als het gaat omhet geven van promotionele items blijkt Jupiler de grote kampioen. Wij turfden voor de biermarktleider 52 aanbiedingen (zie tabel 1). Daarmee had het merk een ruime voorsprong op Nivea en Roularta Media Group. Nivea kwam uit op 43 aanbiedingen en Roularta op 41. De grote merkproducten als Unilever, Coca Cola en P&G volgden op redelijke afstand van de ‘grote drie’. Opvallend is dat er in de top tien drie retailers zitten: Slagerij Renmans, Carrefour en Delhaize. Jupiler is vooral met voetbal-, festival-, bbq- en manneni- tems actief geweest. Het AB-Inbev-merk is sponsor van de Rode Duivels en kon daarom met de nationale ploeg 1: top tien merken met product media merk acties % (basis 989) 1 Jupiler 52 5,3% 2 Nivea 43 4,4% 3 Roularta 41 4,1% 4 Unilever gamma 31 3,1% 5 Coca Cola 22 2,2% 6 Slagerij Renmans 19 1,9% 6 L’Oréal 19 1,9% 7 Zwitsal 16 1,6% 8 Delhaize 15 1,5% 9 M&M’s 14 1,4% 9 Carrefour 14 1,4% 10 P&G gamma 12 1,2% (basis 989) 2: B ij welke retailer staan de promoties op de folders ? merk acties % (basis 989) 1 Kruidvat 154 17,8% 2 Carrefour 136 15,7% 3 Delhaize 88 10,2% 4 Colruyt 38 4,4% 5 Dreamland 17 2% 6 Blokker 16 1,9% 6 Prik & Tik 16 1,9% 6 Slagerij Renmans 16 1,9% 7 Fun 15 1,7% 8 Hubo 12 1,4% 9 Planet Parfum 12 1,4% 10 Spar 8 0,9% (basis 989)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5