PromZ.be 04-2017

36 promobiss 4/2017 e n b re f > Dépliants. Chaque semaine, Promo-Biss épluche les dépliants publicitaires à la recherche d’offres avec des articles promotionnels. Nous consultons une série de folders en ligne. Nous nous rendons également dans les points de vente. Cela fait plus de cinq ans déjà que Promo- Biss applique cette méthode. Il s’agit par conséquent d’une bonne occasion de faire le point sur les tendances durant ces cinq dernières années. > Jupiler. Jupiler est assurément le grand champion en matière d’offre d’articles promotionnels. Nous avons en effet décelé 52 actions pour le leader sur le marché de la bière. Jupiler a principalement attiré les consommateurs avec des articles sur les thèmes du football, des festivals, du barbecue, sans oublier des objets spécifiques pour les hommes. > Kruidvat. Si l’on s’intéresse aux chaînes de magasins où un grand nombre d’articles promotionnels sont offerts, Kruidvat décroche la première place avec 154 actions, soit 17,8% de la totalité des actions enregistrées. V ijf J aar P romo -W atch gen, dan is Kruidvat de nummer één (zie tabel 2). We kwamen op 154 acties, goed voor 17,8% van alle genoteerde acties. Carrefour (vooral Carrefour Hyper) was een goede tweede gevolgd door Delhaize. Een aantal meer gespecialiseerde ketens (Dreamland, Fun en Hubo) kenden vooral piekperioden: voor de speelgoedketens de zomer en de terug naar school periode, voor de doe-het-zelf-winkels de lente en vaderdag. De vele promoties bij Carrefour en Kruidvat zijn volgens retailprof Gino Van Ossel te verklaren door de aard van die ketens. “Carrefour heeft veel vierkante meters en er gaan weinig klanten elke week voor hun aan- kopen spontaan naar de Hyper van Carrefour,” zegt Van Ossel. Dus dan moet een dikkere folder met veel aanbiedingen de kopers naar de Hypers krijgen. “En Kruidvat draait,” zo stelt Van Ossel, “volledig op promoties. Wat je bij Kruidvat koopt, kun je in elke super ook krijgen, dus dan doen ze iets extra’s.” E n ook nog ... > Voetbal. Het Europees kampioenschap heeft een duidelijk effect gehad op het geven van gadgets. In 2016 is een groot deel van de inspanningen van de adverteerders geconcentreerd geweest bij de start van het WK. Ruim 40% van de aanbiedingen noteerden we in die periode. In 2015 was die peri- ode goed voor 30% van de aanbiedingen... > Merchandising. Een klein deel van de product media viel ook onder de categorie ‘merchandising’. Daarbij waren de Rode Duivels de grootste kam- pioenen. Er waren 18 product media met de Rode Duivels, 6 met Maya de Bij, 5 met Disney-figuren en eveneens 5 rond de Efteling. > Point of sale. Niet alle aanbiedingen komen op de folders terecht. Een deel staat gewoon in het rayon. De meest pos-aanbiedingen telden we in de supermarkt (zowat de helft). Een belangrijk kanaal voor pos-aanbiedingen is ook de apotheek: goed voor 35% van de tellingen. B oodschappentassen Wat zijn de meest gegeven cadeaus? Dat zijn veruit glazen bij bier, maar dat zijn artikelen die de brouwers via hun eigen kana- len sourcen. De distributeurs van promotionele items komen daar niet of nauwelijks aan te pas. Bij de ‘echte’ product media sco- ren vooral boodschappentassen, handdoeken (badhanddoeken en keukenhanddoeken), en strand- artikelen (zie tabel 3). Ook relatief veel geteld zijn drinkbekers, mok- ken, zonnebrillen en brooddozen. Een deel van die items is overigens seizoensgebonden. Ten slotte: om het cadeau te krij- gen moet de consument er wel iets voor doen. Het is met andere woorden een ‘beloning’ voor een extra inspanning. Bij een kwart van de door ons geturfde aanbiedingen krijg je iets als je twee verpakkingen of producten in één keer koopt. Bij 12,5% van de promoties krijg je iets als je voor een bepaald minimumbedrag aan producten koopt. 3: W at wordt het meest gegeven ? top tien aantal % (basis 989) 1 boodschappentas 19 1,9% 1 handdoeken 19 1,9% 2 strandartikelen 18 1,8% 3 drinkbeker/bus 15 1,5% 3 T-shirts 15 1,5% 4 mokken 14 1,4% 4 zonnebril 14 1,4% 4 tas/tasje 14 1,4% 5 brooddoos 13 1,3% 6 toilettas 13 1,3% 7 bbq accessoires 12 1,2% 7 rugzakken 12 1,2% 7 coolers en ijsemmers 12 1,2% 8 sporttas/zak 9 0,9% 8 voetballen 9 0,9% 9 koekjesdoos 8 0,8% 10 koeltas 7 0,7% (basis 989)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5