PromZ.be 04-2017

B este L ezers , C hers lecteurs , I nhoud Er bestaan in de sector van promotionele arti- kelen diverse onderzoeken die de kracht ervan illustreren, vooral in het buitenland. Veelal zijn die gebaseerd op enquêtes bij distributeurs en bij consumenten. Maar wie geeft in ons land wat en in welke winkel? Daar probeert Promo- Biss een deel van het antwoord op te geven in Promo-Watch. Al meer dan vijf jaar kijken we in het wekelijkse folderpakket, in de winkels en online naar wat bedrijven aan promotionele artikelen geven. We hebben in dit nummer van Promo-Biss de gegevens van de afgelopen vijf jaar samen gezet en gekeken naar trends, vooral in de fmcg-sector. Al dat noteren levert interes- sante gegevens op. Het enige wat nog ontbreekt zijn de aantallen en de kostprijs van die promoti- onele artikelen. Als we òòk die zouden hebben, wordt het nòg interessanter om promotionele artikelen te vergelijken met andere - klassieke - media (waarvan wel bestedingscijfers bestaan) en dus ook om promotionele producten als een waardevol medium te positioneren. Diverses études, principalement à l’étranger, révèlent la puissance des articles promotionnels. La plupart d’entre elles sont basées sur des enquêtes effectuées auprès des distributeurs et des consommateurs. Mais, dans notre pays, qui donne quoi et dans quelsmagasins ? Promo-Biss tente de vous donner une partie de la réponse à l’aide du Promo-Watch. Chaque semaine, depuis cinq ans, nous recherchons dans l’ensemble des dépliants publicitaires, dans les magasins et en ligne, les articles promotionnels proposés par les entreprises. Dans ce numéro, nous avons rassemblé toutes les données de ces cinq der- nières années et avons repéré les différentes tendances, surtout dans le secteur de fmcg. Cette étude nous délivre des informations intéres- santes. Les seules données qui nous manquent sont le nombre ainsi que le prix de revient de ces articles promotionnels. Si nous possédions également ces données, il serait encore plus simple de comparer les articles promotionnels aux autres médias classiques (pour lesquels ces chiffres sont connus), ce qui nous permettrait de positionner les produits promotionnels en tant que médium important à part entière. AD VAN POPPEL HOOFDREDACTEUR/ RÉDACTEUR EN CHEF 6 News 10 De genomineerden De vakjury van de Product Media Advisor of the Year Award nomineerde zestien distributeurs. 28 Le football et les product media Les Diables Rouges se sont qualifiés pour la Coupe du Monde de football. Un tel évènement apporte une « valeur ajoutée temporaire » et revigore les actions promotionnelles. 34 Vijf jaar Promo-Watch Wat leert vijf jaar volgen welke product media door welke adverteerder gebruikt worden? Een overzicht. 38 Privacy Le nouveau règlement européen relatif à la protection des données personnelles (GDPR) entrera en vigueur en mai 2018. 42 AR: meer dan een logo Met Augmented Reality (AR) kun je een logo ‘opladen’ met extra informatie. Voor de sector van promotionele artikelen biedt dat nieuwe mogelijkheden. 46 Case Cornet Cornet : les classiques ont toujours la cote? 50 Tussen pot en pint Jurgen Catry (OSU) beantwoord deze maal de ‘tussen-pot-en-pint-vragen’. 54 New products 60 BAPP-News 62 Promo-Watch

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