PromZ.be 04-2017

43 promobiss 4/2017 A ugmented R eality G roup Joos heeft in het verleden grote bekendheid gekregen als drukkerij, onder meer gespecialiseerd in direct mailtoepassingen. Wat doet Group Joos dan ‘plots’ met VR en AR, afkortingen voor virtual reality en aug- mented reality? Concepten die op het eerste zicht niets met drukken evenmin met promotionele producten te maken hebben. Schijn bedriegt. Group Joos heeft zich immers ontwikkeld van een drukkerij tot een communicatiebedrijf en daar past vooral AR wél in. “We zijn bezig in printed communication. Print is een belangrijk medium, maar je kunt niet naast de digitale kanalen kijken. We bieden dan ook al enkele jaren omni- channnel communicatie aan aan onze klanten,” zegt Jackie Weyts, marketing & sales manager van Group Joos. Eén van de media is augmented reality. “Als je het eenvoudig wil uitleggen, is augmented reality een techniek van beeldherkenning die op basis daar- van een andere communicatie opstart. Technisch gezien is dat een andere laag,” zegt Jackie Weyts, marketing & sales manager van Group Joos. T oegankelijk Augmented reality is, zo stelt Weyts, een heel toegankelijke techniek. “Wie heeft er vandaag géén smartphone, wie heeft er géén tablet?” zegt hij. Juist bij die apparaten is AR gemakkelijk in te schakelen. Via een speciaal gedownloade app scant de camera een beeld dat via mobiele data of wifi contact legt met een content platform dat extra informatie doorgeeft aan de consument. Dat te scannen beeld kan velerlei vormen aannemen. Een logo van een merk of bedrijf is een mogelijkheid. In die optiek biedt AR bij het inzetten van promotionele produc- ten nieuwe mogelijkheden. Een logo op een T-shirt kan al een beeld zijn om extra communicatie door te geven. Een logo op de - platte - clip van een balpen kan gebruikt worden om zo meer informatie te bieden zoals een 30 secondenfilm (bijvoorbeeld de laatste commercial) of een extra promotionele aanbieding die dan in de winkels loopt. Zo wordt als het ware de logo op een balpen méér dan een logo. “Met AR kun je een campagne tot leven brengen en kun je meer informatie geven (bijvoorbeeld een aanvul- ling op een bijsluiter, een instructie-leaflet),” aldus Weyts. O p maat Group Joos heeft recent enkele cases kunnen brengen met op maat gemaakte apps. Zo gebruikte Delhaize aug- mented reality in een huis-aan-huis folder met daarin te scannen beelden (géén QR-codes) waarmee een filmpje startte of waarmee de klant direct iets kon bestellen bij de supermarkt. Brouwerij Martens lanceerde een nieuwe technologie voor het bedrukken van plastic flesjes bier en om die extra onder de aandacht te brengen ging men een samenwerking aan met VRT-zender ‘één’ voor het gebruik van de FC De Kampioenen-personages. Onder het motto ‘Kampioenenbier verdient een kampioenenverpakking’ werden plastic flesjes bier via inkjetprinting voorzien van de personages uit de tv-serie FC De Kampioe- nen. Group Joos bouwde de ‘Dagschotel’-app (verwijzing naar een pintje in de serie), waarmee de consument de flesjes kon scannen. Resultaat: pratende flesjes – het personage van FC De Kampioenen afgebeeld op het flesje praat tegen de consument of, bij het naast elkaar zetten van 2 flesjes, brengen de desbetreffende personages een korte sketch. (Group Joos is overigens niet de enige die AR inzet. Van Bavel Enjoy Giving heeft ook al enkele acties opgezet met AR, onder meer voor Zespri-kiwi’s). Er was en is echter een ‘maar’ aan die manier van AR: die toepassingen liepen via op maat gemaakte apps. “De con- tent zat mee in de app die je moest downloaden. Als een app een paar megabites zwaar is, dan wordt dat voor de consument een issue. Bovendien: wil je een app publiceren dan moet je via Google Playstore (voor Android-toestellen) en de Apple App Store (voor iPhones) gaan. Playstore is snel met het beoordelen van zo’n app, maar bij Apple kan de review vijf of zelfs tien dagen op zich laten wachten. In de marketingwereld, waar alles snel moet gaan, is dat een lastig iets,” zegt Weyts. “En verander je de content, dan moet je wéér dat hele proces van goedkeuring doorlopen.” G eneriek model Bij Group Joos stelde men zich daarom de vraag hoe interessant het is een app te ontwikkelen voor bedrijven die daarmee product media en print interactief willen maken, als men op die omslachtige manier moet blijven werken. “We moesten het wel anders doen. Vandaar dat we geopteerd hebben voor een generieke versie, waarin we alle content van alle klanten kunnen aanbieden,” aldus Jackie Weyts. Dat is Veeew geworden. Veeew werkt op een ‘streaming-model’. “Bijna overal is er 4G of wifi. Consu- menten hebben steeds ruimere data-abonnementen,” zegt hij. Veeew is een app die reeds een goedkeurings- proces bij Google en Apple heeft doorlopen. Kort door de bocht: de app maakt contact met een content platform en via streaming wordt extra communicatie toegevoegd aan Het content management systeem maakt het mogelijk om snel boodschappen aan te passen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5