PromZ.be 04-2017

44 promobiss 4/2017 het gescande beeld en dit binnen de eigen omgeving van de app. Zo krijgt de consument video’s, geluidsfragmen- ten, 3D-animaties, fotocarrousels of interactieve buttons voorgeschoteld. De buttons laten de consument toe om onmiddellijk naar een vooraf bepaald telefoonnummer te telefoneren, een e-mail te lanceren, content te delen via sociale media of door te klikken naar een welbepaalde webpagina. Het content management systeemmaakt het mogelijk om snel boodschappen aan te passen - zelfs zo goed als in real-time. In feite heeft Group Joos met Veeew een nieuw kanaal op de markt gezet. Als er nu in een communicatie een ‘Veeew-logo’ bij een merkbeeld staat, betekent dat dat een consument met de Veeew-app extra informatie kan krijgen. De enige hindernis die er nog is, is dat Veeewmas- saal bekend en gekend én gedownload moet worden om een kritische massa te verkrijgen. Weyts: “Bij elk nieuw product sta je voor de uitdaging om het bekend te maken in de markt. Dat is zo ook met Veeew. Het is de bedoeling om samen met adverteerders het aantal gebruikers van Veeew op te bouwen, zodat de consument de customer experience van augmented reality dagelijks kan beleven.” De prijzen voor Veeew-campagnes heeft Group Joos laag gehouden. Weyts: “Het budget zal daarom niet de rem- mende factor zijn.” W aarom AR interessant is • de omzet in AR zal in de USA in 2020 naar verwach- ting 120 miljard euro bedragen (in 2014 was dat 500 miljoen) versus 30 miljard euro voor virtual reality • in de VSmaakt al 30% van de smartphone-gebrui- kers of 60 miljoen mensen wekelijks gebruik van AR • in 2018 zullen er 200 miljoen gebruikers van AR zijn • 64% van de huishoudens in de VS beschikt over een smartphone • in de USA, UK en Duitsland wordt er momenteel veel geïnvesteerd in AR • in een Britse case van het verkoop van speelgoed bleek dat het gebruik van AR de aandacht voor de boodschap verlengde (van 12 naar 83 secon- den), tot een hogere aankoopoverweging (van 45% zonder naar 74%met AR) leidde en tot een hoger aankoopbedrag (£5,99 zonder naar £7,99 met AR) • de AR-techniek is veel toegankelijker dan de tech- niek van Virtual Reality (die is vooral te vinden in films, games, attractieparken). e n b re f > Bien plus qu’un simple logo. La Réalité Augmen- tée (RA) permet de « télécharger » un logo avec des informations complémentaires. Ce qui présente de nouvelles opportunités pour le secteur des articles promotionnels. Le logo sur un stylo à bille deviendra ainsi bien plus qu’un simple logo. > Applis lourdes. La plupart des applications de RA se déroulent via des applis conçues sur mesure. Elles sont donc particulièrement lourdes à charger étant donné qu’elles renferment aussi le contenu. Par ailleurs, si vous souhaitez publier une appli, vous devez passer via Google Playstore (pour les appareils Android) et l’Apple App Store (pour les iPhones), ce qui prend du temps. > Content management. Des développeurs du Groupe Joos ont mis au point un système de content mana- gement baptisé Veeew avec lequel l’appli entre en contact via 4G ou Wifi lorsqu’un logo est scanné en compagnie du logo de Veeew au moyen d’un smart- phone. Ceci permet d’obtenir rapidement des infor- mations complémentaires (vidéos, fragments sonores, animations 3D, carrousels de photos). J ackie W eyts , marketing & sales manager van G roup J oos : “A ls je het eenvoudig wil uitleggen , is augmented reality een techniek van beeldherkenning die op basis daarvan een andere communicatie opstart .”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5