PromZ.be 04-2017

52 promobiss 4/2017 T ussen P ot en P int e n b re f > Jurgen Catry. Jurgen Catry (46) dirige l’entreprise OSU International implantée à Courtrai et qui fêtera son quarantième anniversaire en décembre. Il répond cette fois aux questions de notre rubrique « Entre la poire et le fromage ». > Société familiale. OSU est une société familiale à 100%mais Catry n’est entré à son service qu’en 1999. Il a d’abord exercé pendant une dizaine d’années une fonction de vente au niveau international dans le sec- teur de la métallurgie, ce qui lui a permis de démon- trer ses capacités en la matière. « Dans le domaine de l’acier, j’ai appris à garder les pieds sur terre. Et également à ouvrir grand les oreilles, » explique-t-il. > À l’écoute. Selon lui, le grand atout d’OSU réside dans le fait que l’entreprise est à l’écoute de ses clients et tient compte de leurs desiderata avant de leur proposer une solution ludique ou surprenante. twee nonkels van mij: Ostyn en Suys. Mijn ooms deden de pro- motie-artikelen eerst als bijjob. Buiten hun job gingen ze klan- ten bezoeken en verkochten ze balpennen en sleutelringen. Mijn vader verkocht lijmen en als aanvulling ook relatiege- schenken. In die periode waren er nog geen catalogi. Als er toen tien bedrijven in die sector waren, was dat veel. Je had Bavelco, Gemaco, Mondial... In die tijd stond mijn vader mee aan de wieg van de PIA : Promotions Incen- tives & Advertising, de voorloper van de BAPP (Belgian Association of Promotional Products). Hij is ook gestart met de beurs “Push” in Kortrijk Xpo.” Wat is het sterke punt van u voor de adverteerder? Jurgen Catry: “Goed luisteren en dan komenmet de goede communicatie. Wat past in welk plaatje? De klanten nog eens bellen en bevragen als er een aanvraag voor bal- pennen komt: wat is het doel? Misschien is het niet het beste in te zetten item... Het gaat om het nadenken over de campagne, het evenement (is het een jubileum, een klassiek event?) en dan komen met een ludieke of ver- rassende invulling die daarbij aansluit. Het is 70% luis- teren en 30% praten. En KISS: Keep it Simple & Stupid. Dat betekent niet dat het te simpel mag zijn. Het itemkan innovatief zijn, maar het moet aansluiten bij de opzet van de vraag want het gaat om de invulling.” ...in één woord? Jurgen Catry: “Advies...” Heeft u een advies voor de adverteerders? Jurgen Catry: “Het gaat om ‘the right thing at the right moment’. Het product moet aansluiten bij de bedrijfsfi- losofie en de missie die ze uitdragen. Bedrijven hebben vaak al een ‘voorfilter’ gemaakt. Dat kan gevaarlijk zijn, voor hen en voor ons. Vragenwat ze al eerder deden, biedt vaak een goede uitvalsbasis om tot een goede input te komen. Ik werkmeer voor de industriële bedrijven. Prak- tische en nuttige geschenken die dagdaglijks gebruikt worden, zijn daar ‘in’ . Wat is uw visie op de toekomst enwat zijn de uitdagingen? Jurgen Catry: “In sé gaat er veel veranderen met het internet en het web. Maar de uitdaging blijft omhet juiste advies te geven. Bedrijven hebben op het internet de tools om bijvoorbeeld zelf een drinkbus in elkaar te steken, maar ze moeten ook nog advies krijgen. Ik probeer ook zoveel mogelijk klanten te bezoeken. Ik stap soms gewoon binnen met een cadeautje. Hard selling... Ik heb altijd cadeautjes bij. Ik geef iets af bij de receptie en steek er mijn kaartje bij. Zo kunnen ze me ten allen tijde contacteren. En ik bel hen later op.” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Jurgen Catry: “Dat is heel moeilijk te zeggen, er zijn immers zoveel leuke gimmicks. Het gaat om het gepaste product, de gepaste invulling van een project. Wij zijn verwend in ons vak. We zien veel leuke dingen. Sommige klanten willen iets ‘anders’, iets ‘nieuws’, maar ook de basic-producten doen het nog altijd goed. Neem nu een regenscherm of een drinkbus, die zeer regelmatig ter hand worden genomen.” Opwelk itemvan uw concullega’s bent u jaloers, waarvoor heeft u bewondering? Jurgen Catry: “Ik kan me niet direct iets voor de geest halen. Ik heb te weinig tijd om veel rond te kijken. Ik ben soms wel verrast door wat er in Promo-Biss in de rubriek Promo-Watch staat.” Hoe winkelt u? Pluist u folders uit? Jurgen Catry: “Mijn vrouw doet demeeste boodschappen. Ik ga haast nooit mee, maar als ik in winkels kom, kijk ik wel de rekken na. Ik kijk weinig in folders.” Het is 70% luisteren en 30% praten. En KISS: Keep it Simple & Stupid

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5