PromZ.be 01-2018
24 E n B ref De timing van Flanders Make was scherp. Eind november was er een passessie en op 6 december kon iedereen zijn of haar kleurenkeuze en maat van jas doorgeven. Dries: “De vraag was of we die nog voor onze teambuildingdag van 19 december konden hebben. Dat is gelukt. Tegen die datum waren alle jassen aanwezig. Het logo werd in die periode ook nog op de jassen geborduurd.” Hoe waren de reacties? Dries Hollebekkers: “Onze mensen zijn er best trots op. Toen ze kwamen passen was het al ‘wow, dat is een degelijke jas’. Ze waren verbaasd van de kwaliteit. En de jas wordt effectief gedragen. Meer dan de helft van de mensen heeft die dagelijks aan. Vanuit communicatie was het ook de bedoeling dat door het dragen van de jas ons logo op meerdere plaatsen zou opduiken. Zo werken we ook aan het verhogen van de naamsbekendheid.” KBC B ank & V erzekeringen KBC Bank & Verzekeringen heeft een speciale lijn sportkledij die de medewerkers kunnen bestellen. KBC werkt daarvoor samen met Vermarc Sport die online een 28 pagina’s tellende catalogus heeft. “De kantoren en de medewerkers kunnen die op de site van Vermarc tegen een vergoeding bestellen,” zegt woordvoerder Stef Leunens. “Dat is niet tegen een spotprijs. Het zijn markt-conforme prijzen.” Hij wijst erop dat die kledinglijn niet promotioneel is en dus niet als give-away naar klanten wordt gebruikt. Wel is er voor speciale evenementen waaraan medewerkers van KBC deelnemen, zoals de 10 mijl van Antwerpen of een wielerhappening, kleding beschikbaar. “Dan kan men voor die KBC-deelnemers wel een basic wielertrui of loopshirt aanvragen. Dat is niet bedoeld als sponsoring. Dat is om het teamgevoel te versterken.” bpost Hoe werkt een bedrijf als bpost met bedrijfskleding? De postbode draagt een uniform in de bpostkleuren grijs/rood. “Voor ons is het belangrijk dat het uniform het bedrijf uitstraalt,” aldus Bruno Istas, Expert Lead Buyer Textile Industrial - Service Operations bpost. Er zijn verschillende ‘pakketten’: studenten krijgen een veiligheidshesje en een jas, starters en interimairs een basispakket en de ‘vaste’ mede- werkers het volledige uniform (een broek, een bermuda, een riem, sokken, een trui, een regenjas en regenbroek, veiligheidsschoenen of wandelschoenen). “Gedurende het jaar krijgen ze punten en daarmee kunnen ze uniformstukken kopen. Het uniform hangt ook samen met de functie. In het distributiecentrum hebben de mensen andere type kledij nodig dan een postbode,” zegt Istas. Stelt men ook eisen aan de plaats en ruimte voor het logo? Bruno Istas: “We kijken waar het logo het beste past, waar het het meeste opvalt. Het is geen overdreven groot logo, zo’n 9 x 4 cm.” Men stelt ook eisen aan de kwaliteit van de kleding: “‘We willen dat die goed is. Als de postbode zich goed voelt in zijn uniform, dan is hij ook meer gemotiveerd om zijn werk te doen.” Pelckmans. À l’occasion du récent Salon du Livre à Anvers, les éditions Pelckmans se sont fait remarquer à leur stand. Tous les collaborateurs portaient en effet un polo sur lequel le logo vert de l’entreprise était brodé. « Pelckmans est synonyme de qualité et de professionna- lisme et nous estimons qu’il faut étendre ces caractéris- tiques à tout ce que reflète la marque », a-t-on précisé. Flanders Make. Fin 2017, Flanders Make, le centre d’études stratégiques de l’industrie manufacturière, a offert une veste à l’ensemble de ses collaborateurs (plus de 100). « Du point de vue de la communication, notre but était de montrer le logo à plusieurs endroits, chaque fois que la veste était portée par nos collaborateurs. Ce qui permet d’accroître la notoriété de la marque. » bpost. Chez bpost, il est important que l’uniforme reflète les valeurs de l’entreprise. On ne s’intéresse pas uniquement au prix mais également à la qualité. « Si le facteur se sent bien dans son uniforme, il sera plus motivé dans son travail », explique-t-on. F ocus textiel
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5