PromZ.be 01-2018
52 et Flanders Meeting & Convention Center Antwerp mocht in november vorig jaar in Praag de prijs voor de beste marketingaanpak van de ‘International Congress and Convention Association’ in ontvangst nemen. Het FMCCA was één van de drie kandidaten en ieder mocht een presentatie van tien minuten geven. Wij hadden op alle stoelen een mini-zilverrug gorilla gelegd. Dat was niet zomaar een gadget. Matadi is het beeld van onze ‘Room with a ZOO’-campagne. Immers, het FMCCA is een initiatief van de KMDA, de Koninklijke Maatschappij voor Dier- kunde Antwerpen, die de ZOO van Antwerpen en de dierentuin van Planckendael uitbaat. Alle winsten van het FMCCA gaan naar het conservatieprogramma van de KMDA. Op die manier is Matadi voor ons ook een icoon van maatschappelijk verantwoord onder- nemen. Aan het einde van mijn presentatie zei ik de mensen in de zaal dat zij Matadi op hun bureau moesten zetten als herinnering aan het feit dat we verbonden zijn met elkaar en met de natuur en dat we moeten zorgen voor de natuur. N odig We hebben in onze marketingaanpak promotionele artikelen nodig. Ons doelpubliek bestaat uit de grote congresorganisatoren en associaties. Het is een zeer mens-gedreven business. We zullen daarom op een beurs voor congresplaatsen dergelijke items niet zomaar door hostessen aan iedereen laten uitdelen. We geven die aan de personen die bij ons op de stand langskomen, aan mogelijke klanten. We hebben bijvoorbeeld een USB-stick in de vorm van een sleutel met een Matadi-sleutelhanger. Op de USB- stick staat al de informatie over het FMCCA, niet op papier dat toch verloren gaat. Het gaat om het ontsluiten van die informatie, vandaar die sleutelhanger. We zorgen ervoor dat we de relevantie van zo’n item kunnen verhogen. We hebben ook een balpen en een notablok, beide van gerecycleerd papier. En we hebben een koelkastmagneet met het beeld van Matadi erop. Die magneet gebruiken we ook om tijdens een beurs extra relevante informatie mee te geven over een salespresentatie of over een persconferentie. Dat zijn allemaal zaken, reminders, die de mensen bijhouden, die een blijvende waarde hebben. M ensen Eind dit jaar wordt het congres van de ‘International Congress and Convention Association’ in Dubai gehouden en Dubai gaf onlangs in Praag iedereen een pluche kameel. Dat was een gadget dat met de boodschap te maken had en die vergeet je dan niet meer. Ik zag ook een leuk item van Denemarken dat men bij een salespitch over Kopenhagen en Denemarken als congressplaats gaf: een kof- ferlabel gemaakt uit Lego-blokjes. Dat is functioneel, dat hang je aan je koffer (het was gericht op een publiek dat veel reist) en dat onthoud je. Daarmee scoor je. Dat is een gadget dat klopt. We zitten in een business-to-businessomgeving, maar je hebt daar ook met mensen te maken. Het is een relatie, je ‘maakt elkaar het hof’. Je leert die mensen goed kennen. En wat doe je in een relatie? Je neemt eens een bloemetje mee en je geeft eens chocolade... Je moet je in de plaats van de anderen stellen: waar hebben ze nood aan, waar hebben ze behoefte aan? En: hoe kan ik dan helpen met mijn boodschap? Dat kan dan met een item, een geschenkje dat de aandacht heeft en houdt. In een relatie past een cadeautje Voor Anja Stas (Flanders Meeting & Convention Center Antwerp) passen promotionele producten in het elkaar commercieel het hof maken. C olumn Anja Stas (51) is chief commercial officer van het Flanders Meeting & Convention Center Antwerp en van de KMDA, de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen. H
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5