PromZ.be 02-2018

10 Internationale samenwerking MCS Kick & Rush deelt de naam MCS met het Duitse MCS Promotions. Er is geen aan- delenparticipatie. De twee bedrijven wer- ken samen op het gebied van marketing, aankoop, sales en IT-tools. MCS Kick & Rush is lid van IPPAG, International Partnership for Premiums and Gifts. Dat is een coöpe- ratieve van 32 bedrijven in 32 landen. De leden komen drie keer per jaar bijeen, delen informatie, tonen cases, werken samen rond BSCI, het Business Social Compliance Initia- tive, dat audits bij de leveranciers uitvoert. Naar de klanten toe hebben de IPPAG-leden Prominate opgezet. MCS Kick & Rush is daar aandeelhouder van en service partner voor de Benelux. “Prominate werkt voor internati- onale klanten. Er moet een minimale ‘spen- ding’ zijn en er moet in vier of meer landen gewerkt worden,” aldus Thibaut Fontaine van MCS Kick & Rush. zelfde aanspreekpunt, een zelfde team. Maar dat wil niet zeggen dat er voor elk land dezelfde oplossing wordt geboden. De wet- geving is vaak anders, de marktpositie van een merk kan van land tot land verschillen en dat betekent dat een lokale aanwezigheid én lokale kennis bij de supplier belangrijk is. ‘O ntzorgen ’ Uiteindelijk gaat het bij alle spelers die de internationale weg in slaan om ‘ontzorgen’. “Je neemt het volledige pakket in handen, zoals creativiteit, ontwikkeling, benchmarking, compliance, fulfil- ment, logistiek, KPI’s …de ganse product media spend wordt gema- naged via onze IT-platformen,” zegt Ulrik Heidbuchel, managing director Europe bij Premium Partners. Het ontzorgen gaat verder dan alleen de marketingdienst hulp bieden in meerdere landen. Waar bij de internationalisatie van reclamebureaus het vooral een kwestie van aandringen van de marketingafdeling was en is, is het in de sector van de product media een zaak van marketing én procurement. En procurement speelt daarin de hoofdrol. Heidbu- chel zegt vooral met die afdeling bij de multinationals te werken: “Procurement heeft internationaal voor 90% de lead. Marketing neemt intern een beslissing en dan gaat procurement kijken naar de beste leveranciers en de beste prijzen.” Koen Heyvaert zegt dat marketing de merkwaarden internationaal gerespecteerd wil zien en dat liefst aan één partij doorgeeft met een grote kennis van het merk en haar richtlijnen. “Dat heeft grote voordelen en beperkt de risico’s,” aldus Heyvaert. Maar ook bij de klanten van Gemaco is er een samenspel tussen procurement en marketing. KPI’s van procurement zijn vooral gericht op prijs en savings, op het bundelen van de aankoopkracht. “Een quote van ons is ‘bridging magic and logic’. Marketing is de magic, procure- ment de logic. Bij fastmovers weegt de visie van procurement door. Bij andere firma’s en bij bedrijven waar de marketingspend minder belangrijk is, weegt de stem van marketing meer door,” zegt hij. De internationale bedrijven vragen niet alleen de beste prijs, maar in het kader van de ontzorging ook om zekerheid dat alles in orde is rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. “De grote multinationals vragen naar audits over de fabrikanten en naar I nternationaal Thibaut Fontaine – MCS Kick & Rush

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5