PromZ.be 02-2018
12 ‘corporate social responsibility’,” zegt Thibaut Fontaine. “De regels van de klanten op het gebied van supply chain en CSR zijn heel streng. Als we als Prominate een contract tekenen dan staan daar veel verplichtingen tegenover.” F inancieel sterk Wat er voor de internationaal georganiseerde distributeurs ook bij komt kijken, is financieel sterk staan. Ze moeten de bestellingen voorfinancieren en ook daar stellen internationale klanten hoge eisen. Het voorfinancieren vraagt dus om serieuze budgetten. Zegt Gemaco’s Koen Heyvaert: “Die hebben we ook opgebouwd. Daarom werken we alleen met grote klanten. Je krijgt je centen ook, maar je moet soms lang (drie tot zes maanden) erop wachten. Dat moet je incalculeren en aankunnen.” Ulrik Heidbuchel van Premium Partners stelt in dat verband: “Bedrijven betalen op 30 of 60 dagen. Er is een multinational die op een betalingstermijn van 180 dagen zit. Veel distributeurs willen zo niet werken, omdat je bankier aan het spelen bent.” De vraag is hoe de markt zich verder ontwikkelt en hoe de distri- buteurs daar verder op in moeten spelen. Staan ze voor de keuze om groter en dus internationaler te worden, of om lokaal en dus klein te blijven of om als kleinere speler internationaal een niche op te zoeken? Dat laatste is volgens Heidbuchel “...zeker een goede strategie.” En, zegt hij: “De middenmoot in België is sterk. Er zijn immers nog altijd nationale bedrijven die lokale distributeurs nodig hebben. Je moet blijven professionaliseren (in advies, compliance). Dan blijf je bestaan.” De kleinere bestellingen zullen nog nationaal gaan, want grote internationale distributeurs zoeken ook in one-shots naar volume. Koen Heyvaerts: “We werken met een groot team, we hebben onze organisatie en dus wel wat overhead. Een aanvraag van 1000 pen- nen doen we alleen als het binnen een groter geheel valt. Maar als de boekhouder om de hoek met zo’n vraag komt, verwijzen we die door naar de concullega’s.” E n B ref Partenaire unique. Les grands clients multinationaux – les fastmovers principalement – recherchent un seul ou quelques partenaires pour un grand nombre de pays, également lorsqu’il s’agit d’articles promotionnels. C’est la raison pour laquelle les distributeurs se sont également développés au niveau international, soit par leurs propres moyens, soit en collaboration avec des collègues. Procurement. Au niveau international, il est question d’une interaction entre procurement et marketing au sein des entreprises. Le marketing a pour but de respecter les valeurs des marques sur le plan international. Le procurement pour sa part recherche les meilleurs fournisseurs et les meilleurs prix. Le procurement exerce une influence plus importante que le marketing chez les fabricants de produits de grande consommation surtout. CSR. Les entreprises internationales recherchent non seulement le meilleur prix mais veulent également s’assurer que tout est en ordre sur le plan de la responsabilité sociétale. Les grandes multinationales demandent des audits au sujet des fabricants et s’enquièrent de la CSR – « corporate social responsibility – responsabilité sociétale des entreprises ». Les règles de ces clients en matière de supply chain et CSR sont particulièrement strictes. I nternationaal De nieuwe concurrentie Enkele gesprekspartners wijzen op ‘branche-vreemde’ con- currenten voor de - internationale - suppliers van product media: de print-sector. “Er zijn internationale print manage- ment bedrijven die reeds een mooie footprint hebben en die nemen de product media mee in hun aanbod,” aldus Ulrik Heidbuchel van Premium Partners. Ook Koen Heyvaert van Gemaco ziet daar nieuwe concurrentie. “Die printbedrijven hebben veel know how. Printen op textiel? Wie zegt dat ze dat niet kunnen?” Koen Heyvaert – Gemaco
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5