PromZ.be 02-2018
16 V oetbal en wielrennen. Dat zijn de populaire sporten in ons land. Logisch dat bedrijven er in hun promotie- en marketingactiviteiten op in willen spelen. Het biedt een - soms tijdelijke - toegevoegde waarde aan het bedrijf of aan het merk. In het kader van het komende wereld- kampioenschap voetbal zetten grote bedrijven die partner van de Rode Duivels of van de wereldvoetbalbond FIFA zijn, zwaar in op voetbal in een 360° -aanpak. Voorbeelden zijn Carrrefour, AB-Inbev (met Jupiler dat zelfs voor enige maanden Belgium heet) en Hyun- dai. “Voor andere is dat wereldkampioenschap een leuk moment voor een kleine give away,” zegt Axel Debruyne van Special Things. M inder Maar in de aanloop naar het wereldtoernooi leek toch de vraag naar aan voetbal gerelateerde promotionele producten minder dan in ‘voetbaljaren’ als 2014 (WK Brazilië) en 2016 (EK Frankrijk), zo blijkt uit een rondvraag van PromZ.be bij distributeurs/adviseurs in product media. “De grootste hype rond het WK was er in 2014,” analyseert Axel Debruyne. “Dit heeft ook te maken met de spor- tieve prestaties en het ‘yes’-gevoel dat toen heerste. Ondertussen verwachten we dat onze nationale ploeg zich plaatst en zijn we een beetje teleurgesteld dat de échte prijzen uitblijven. Dat zie je ook in de hype rond product media. Die bestaat, maar die is zeker minder dan 4 en 2 jaar geleden.” Special Things heeft zelfs een speciale website gemaakt om voetbal- en supportersartikelen onder de aandacht te brengen, Belgiumpromo.be. “We merken nu wel dat het begint te komen. Bedrijven gaan naar die site en zo krijgen we aanvragen voor producten binnen.” Welke product media zijn door de adverteerders het meest gevraagd? Het antwoord is weinig verrassend: de typische fan- artikelen als voetballen, schmink-sticks, klappers, stickers, polo’s, T-shirts, sjaals, banners, vlaggen, petten, drinks... “Maar er zijn ook heel leuke conceptgerichte acties. Verder trekken wij het graag breder, bijvoorbeeld ook met kantoorartikelen in de Belgische driekleur, zodat iedereen ook op bureau naar hartenlust mee kan supporteren,” aldus Koen Heyvaert van Gemaco-Belgium. C ustom made Gaat het dan om custom-made artikelen of om stock-materiaal? Bij Maximum Image zegt Patrick Notteboom dat de producten die besteld worden in de meeste gevallen custom made zijn met productietijden van zes tot acht weken bij leveranciers in Europa en van tien tot twaalf weken bij fabrikanten in het Verre Oosten. Het voordeel van een custom made product is, zo stipt Koen Heyvaert van zijn kant aan, dat een klant op die manier origineel kan zijn met zijn actie. “Maar door budgetten en timings zijn we soms genoodzaakt om met stockmateriaal te werken. Dat is echter geen probleem, ook daarin kun je heel origineel uit de hoek komen,” aldus Heyvaert. Axel Debruyne ziet dat de custom made-productie vooral door grote spelers gevraagd worden. “Zij plannen hun campagne tijdig en gaan voor custommade, maar de WK Voetbal en product media Voetbalgadgets tot op de werkplek Van 14 juni tot en met 15 juli loopt het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Een uitgelezen kans om met promotionele producten op de voetbalbelangstelling in te spelen. Partners van de Rode Duivels zijn in april al begonnen met acties. Hoe reageren de andere bedrijven en wat kan nog op het laatste moment? Door budgetten en timings is het soms noodzaak om met stockmateriaal te werken
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5