PromZ.be 02-2018
18 meeste bedrijven en KMO’s kiezen voor de populairste gadgets uit onze standaardselectie. Die hebben het voordeel dat ze veel later kunnen besteld worden en toch nog tijdig geleverd voor het WK.” F unctionaliteit AB-Inbev heeft in het kader van de sportzomer Jupiler tijdelijk omgedoopt tot Belgium. Het ‘we-are-Belgium’-gevoel wil men zo niet alleen koppelen aan het wereldkampioenschap maar ook aan andere sporten in de zomer waar Belgen om de topplaatsen meestrijden. Hebben distributeurs ook de ervaring dat hun klanten artikelen wensen die langer meegaan dan alleen het WK-voetbal? Axel Debruyne: “We proberen ook een aanzienlijk deel van onze selectie WK-producten langer te laten mee gaan. Een tricolore bandana bijvoorbeeld is ideaal om mee te gaan sporten in zomer en winter. Een tote bag met een Belgium-bedrukking kun je jaar- in-jaar-uit gebruiken. In onze visie is het beste WK-item er één dat je nog lang na het WK gebruikt.” En Koen Heyvaert ziet een trend naar functionaliteit. “Producten die meerdere functies hebben. De typische ‘2 of 3-in-1’ gadgets werken altijd. Klanten zijn zeker en vast op zoek naar items die leuk zijn voor de WK-gekte maar die achteraf niet in de kast verdwijnen.” E n B ref Popularité. Quels sont les product media les plus demandés par les annonceurs en vue de la prochaine Coupe du monde de football ? Il s’agit des articles typiques pour supporters comme des ballons de foot- ball, sticks de maquillage, applaudisseurs, autocollants, polos, T-shirts, foulards, bannières, drapeaux, casquettes, boissons,… On trouve par ailleurs des articles de bureau aux couleurs de la Belgique afin de pouvoir supporter au travail également. Custom-made. Les produits sur mesure présentent l’avantage pour un client de pouvoir faire preuve d’origi- nalité dans son action. En raison des budgets et timings cependant, on est parfois obligé de travailler avec du matériel de stock. Pas seulement le football. Les entreprises recherchent aussi des articles sympas pour la folie de la Coupe du monde mais qui ne seront pas relégués au placard par la suite. Carrefour: never change a winning team Rode Duivels-partner Car- refour België pakt voor het derde achtereenvolgen- de toernooi uit met een speciaal Panini-Rode Dui- vels-album inclusief sticker- acties. De actie - die eind april is gestart - is een klassieker. Om in voetbaltermen te spreken gaat Carrefour uit van ‘never change a winning team’. Men zal 300.000 albums te koop aanbieden en in totaal 40 miljoen zakjes met steeds 5 stickers van Rode Duivels-spelers (dus 200 miljoen stickers) verspreiden. Per aankoopschijf van 25 euro krijgen de klan- ten een zakje. Daarnaast zijn er extra zakjes bij aankoop van deelnemende producten. Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve zegt dat het op die manier mogelijk moet zijn dat een modaal gezin op de start van het WK één of twee albums compleet heeft. Aan het album is ook een app ver- bonden en kan er via augmented reality meer over de Rode Duivels te weten gekomen worden. Wat maakt zo’n spaar- actie interessant voor Carrefour? Van Outryve: “Die zorgt voor loyaliteit: ouders, grootouders, tantes en ooms doen mee. Plus: er is een extra omzet omdat de waarde van de korf stijgt. De klanten mikken op schijven van 25 euro en ook op de deelnemende producten.” Carrefour zal ook een rayon maken met Rode Duivels-voetbal artikelen. Een ervan is een speciaal tafelvoetbalspel met de figuurtjes van de Rode Duivels dat voor 29,99 euro te koop is. De hoofden van de figuurtjes zijn te wisselen zodat je je eigen team kunt opstellen.” WK V oetbal en product media
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5