PromZ.be 02-2018

30 A xel Debruyne van de Product Media Group zegt dat productie in het DNA van moederbedrijf Special Things zit. Product Media Group is een zusterbedrijf van Special Things en treedt in ons land op als interne leverancier voor Special Things dat als distributeur werkt met de eindklanten. Buiten België is Product Media Group een leverancier. Het afgelopen jaar heeft men geïnvesteerd in de productie van katoenen tassen in India. Voor het bedrijf zich enkele tientallen jaren geleden in promotionele artikelen specialiseerde, was het al producent van wandklokken. “Maar omdat de produc- tiekosten hoog opliepen in België, zijn de productie-activiteiten afgebouwd.” In 2005 zette Special Things dan de eerste stappen in China om al de custom made projecten van klanten te begelei- den en dichtbij de producenten te zijn. En ook willen we ethische zaken goed in het oog houden,” zegt Debruyne die de leiding van de twee bedrijven in handen heeft. “We kregen meer vraag naar artikelen in katoen en jute en zijn daarom op zoek gegaan naar goede partners,” aldus Debruyne. W in - win Die partners vond men in India, dat een grote katoenteelt kent. Voor de verwerking van het katoen tot eindproducten startte men in oktober 2017 een productie-eenheid op in Zuid-India in een omgeving waar hoge werkloosheid is. Debruyne: “We kopen het basismateriaal aan en doen daarna alles zelf, binnenkort ook het bedrukken. De mensen die er voor ons de fabriek leiden, heb- ben jaren ervaring in katoentechniek en weten alles van tassen en zakken. Wij waren voor hen een geschenk uit de hemel: ze pro- Product Media Group Katoenen tassen met sociaal engagement De Belgische Product Media Group heeft in India geïnvesteerd in de productie van katoenen tassen voor Europa. Men heeft ook oog voor de sociale positie van de medewerkers daar. Tote-bags zijn cool Recent publiceerde de New York Post een artikel over tote- bags in New York. Tote-bags zijn ‘cool’ daar, volgends die krant. In de straten van die stad zijn ze zelfs het ultieme status-symbool. Bedrijven hebben dat ook in de gaten en geven die tassen als premium bij een aankoop, als goodie- bags en als cadeau bij een abonnement. “Lange tijd waren totes zaken voor studenten en commuters, maar plotseling zijn ze overal,” schreef de krant. En: “Consumenten vertel- len de wereld waar ze kopen, wat ze lezen, welke muziek ze beluisteren en tot welke politieke strekking ze horen door het kiezen van de tas die ze dragen.” beerden eerder al als onderaannemer op te starten, maar moes- ten dat stoppen. Nu is er sprake van een win-win: ik hoef me niet te bekommeren om technische kennis en wij bieden de mensen daar een vast contract. Vaak worden de mensen er betaald per project, of zelfs per tas. Bij ons is er een vast loon voor werk van 9 tot 6 en als er geen orders zouden zijn, worden ze toch betaald.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5