PromZ.be 02-2018

32 Investissement. Le Product Media Group belge a investi en Inde dans la fabrication de sacs en coton pour l’Europe. La capacité de l’unité de production s’élève à quelque 600.000 à 700.000 sacs par mois. Un deuxième investis- sement a été consenti dans un partenariat en Bulgarie pour la mise sur pied de facilités de stockage européennes. Entre 500.000 et 600.000 sacs y sont stockés. Naturel. Depuis un certain temps déjà, les sacs en coton ont le vent en poupe. Tout ce qui est jetable disparaît du marché. Les sociétés s’orientent vers des matériaux de base recyclables comme le coton, un produit naturel. Social. Une attention particulière est également accordée à la position sociale des travailleurs sur place. Pour le traitement du coton en vue de fabriquer des pro- duits finis, une unité de production a été lancée en Inde du Sud au mois d’octobre 2017 dans un environnement durement touché par le chômage. Bien souvent, les gens y sont payés par projet, voire même par sac. Le Product Media Group offre un salaire fixe pour un travail de 9 heures à 18 heures. Même s’il devait ne pas y avoir de commandes, le personnel est rémunéré. E n B ref De capaciteit van de productie-eenheid is 600.000 tot 700.000 tassen per maand. Een voordeel van deze manier van werken is ook dat men de hele keten in handen heeft en kan controleren. V oorraad Een tweede investering die Product Media Group in de tassen- sector deed, was het aangaan van een partnership in Bulgarije voor het opzetten van Europese voorraadfaciliteiten. Dat houdt in dat men 500.000 tot 600.000 zakken op voorraad heeft. “Als je dat allemaal onder controle hebt, kun je ook een eerlijk verhaal vertellen aan de klanten. We willen ook service kunnen verlenen,” aldus Axel Debruyne. Bovendien stipt hij aan dat men bij de pro- ductie kan afgaan op de ervaring van de groep met de Europese promotionele markt en die zo kan afstemmen op de eisen van de distributeurs en de eindklanten. Product Media Group nam afgelopen januari ook deel aan PSI, de internationale vakbeurs voor product media in Düsseldorf. Debruyne: “We hadden een bescheiden stand en de reacties waren goed. De bezoekers waren geïnteresseerd en ook wel verrast dat we producent zijn. We konden hen meer over katoen vertellen.” T ote - bags Momenteel krijgt men zowat elke dag prijsaanvragen voor vaak enkele tienduizenden zakken, vooral uit de grote landen van Europa. “Je kunt je niet voorstellen hoeveel van die zakken in Europa ver- kocht worden,” aldus Debruyne. Katoenen zakken en tassen zijn al enige tijd de trend, weet hij. Wat maakt die zakken en tassen een interessant product? “Alles wat wegwerp is, verdwijnt uit de markt. De bedrijven gaan naar pp-woven of - nonwoven, die lan- ger mee gaan, maar die materialen zijn niet volledig recycleerbaar. Katoen is dat wel. Het is een natuurlijk product. Daarom gaan veel bedrijven over naar katoen. Bijvoorbeeld bij beurzen voor goodie bags. Warenhuizen schakelen ook over op katoen.” Voorlopig is de focus van de Product Media Group vooral gericht op tote-bags. Het voordeel van dergelijke tassen is dat de prijs ervan interessant is. “Het is de efficiëntste maat in de produc- tie. De maten zijn 38 bij 42 centimeter en er is bijna nul procent verlies aan materiaal,” zegt hij. De tote-bag is inderdaad vrij een- voudig te maken: in feite is het een lap die dubbelgevouwen en vervolgens aan twee zijden dichtgenaaid wordt. Eenmaal bij de consument wordt zo’n zak veel gebruikt in het dagelijks leven. Debruyne: “Je ziet ze in zwembaden of als sportzak. Vorig jaar heb ik zakken geleverd bij de lokale scouts voor een fruit-actie en je ziet die nu nog steeds gebruikt worden.” Voor grotere zakken, bijvoorbeeld type boodschappentas, moet er met tussenstukken gewerkt worden. Dan zijn er meer handelingen uit te voeren en is er ook meer materiaal nodig. Axel Debruyne zegt dat dergelijke duurdere tassen in voorbereiding zijn.“En we zijn niet beperkt tot tassen of tot enkel promotionele items. Katoenen schorten voor het bbq-seizoen kunnen ook perfect.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5