PromZ.be 02-2018

38 en dan wil men de prijs ervoor niet betalen. De prijs is meestal het belangrijkste. Als er een budget is, dan vinden we wel iets tofs. We zijn creatief. Maar als het niets mag kosten, dan wordt het moei- lijk. Deze pen (Jacobs toont een pen met Gizmo-opdruk) kost iets meer dan een euro. Je kunt ook balpennen voor minder krijgen. Maar onze filosofie is: geef wat meer uit aan een pen, dan heb je er misschien wat minder in aantal, maar de mensen die die pen krijgen, schrijven er wel langer mee. Senator (balpennen) is ons voorbeeld: toffe producten en toffe contacten. Dan laat je je merk erboven uitkomen. Dat willen we ook. We willen de lat wat hoger leggen. Het is niet moeilijk een mooie pen te maken, maar je moet dat doortrekken naar andere aspecten van je bedrijf (internet, auto’s, vlaggen, kleding). We zijn dienstverleners.” Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Bert Jacobs: “We merken dat prospectie moeilijker is geworden. We werken daarvoor met sociale media en networking. Er is een hele verandering geweest: mijn vader ging nog met een valies met producten naar klanten. Hij ging zelfs zonder afspraak naar bedrijven. “We zien ook een trend naar speciale verpakkingen en naar klei- nere aantallen. Als ik zou mogen kiezen, dan gaat het om kleinere aantallen van een betere kwaliteit. Geef iets dat blijft. Wat ik verder graag promoot, is een totaalpakket. We hebben een klant in de beveiliging en daar doen we kleding, drukwerk en reclame op de auto’s voor. En we helpen met de website. “Met het online-bestellen ben ik niet mee. Als je tienduizend pennen bestelt, wil je toch eerst eens met zo’n pen geschreven hebben? Eigenlijk ben ik ook tegen catalogi. We volgen liever een merk waarvan we zeggen: dit is een tof merk. Toen we een nieuw logo moesten hebben, hebben we verschillende mensen aangeschreven. Sommigen hadden een aantal voorstellen. Maar er was er één met één voorstel en niet vijf om uit te kiezen. Hij zei naar ons geluisterd en gekeken te hebben en dat dat ene logo bij ons paste. Dat wil ik ook hier: niet ‘hier heb je 50 pennen om uit te kiezen’, maar ‘dit is dé pen voor een goede prijs’. Je kunt niet én flexibel zijn, én veel service bieden én de goedkoopste zijn. Dat kan niet en dat is vaak ook moeilijk uit te leggen.” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Bert Jacobs: “Ik ben trots op ons totaalpakket, van drukwerk tot kleding. En op het feit dat onze klanten daarvoor vertrouwen in ons hebben.” Op welk item van uw concullega’s bent u jaloers, waarvoor heeft u bewondering? Bert Jacobs: “We zijn niet zo bezig met onze concullega’s. Hoe winkelt u? Pluist u folders uit? Bert Jacobs: “Daar ben ik niet mee bezig. We doen ons ding. We gaan naar de PSI-beurs. En ik zie veel op sociale media, op Instagram.”  One-stop-shopping. Bert Jacobs (47) de Gizmo Gifts & More répond cette fois aux questions classiques de la rubrique « Entre la poire et le fromage ». Gizmo Gifts & More opte pour le « one-stop-shopping » au sens large du terme. Prix. Selon Bert Jacobs, la question la plus difficile est : « Trouvez quelque chose de chouette. Si le budget est suffisant, nous pouvons trouver quelque chose de sympa. Mais cela se complique en cas restrictions à ce niveau. » Qualité. Bert Jacobs conseille d’opter pour une meilleure qualité en cas de plus petites quantités. Par ailleurs, il est partisan d’un package total dont font partie les articles promotionnels. E n B ref Waar bent u trots op? Bert Jacobs: “Ik ben trots op ons totaalpakket, van drukwerk tot kleding. En op het feit dat onze klanten daarvoor vertrouwen in ons hebben.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5