PromZ.be 02-2018
7
Transformation de chewing- gums en product media La société britannique Gumdrop Ltd recycle des chewing-gums mâchés et les transforme en nou- veaux produits. Notamment en articles promotionnels comme des boîtes à tar- tines, médiators pour gui- tares et arrêts de porte. Par le biais de ces product media, Gumdrop assure la promotion de boîtes de collecte de chewing-gums usagés. Gumdrop a égale- ment mené une enquête relative à la composition des chewing-gums et a constaté que l’élément de base est un polymère ressemblant au plastique. Les chewing- gums collectés sont transformés en compagnie d’autres plastiques recyclés pour en faire de nouveaux produits. Etixx: beloning voor trouwe wielertoeristen Met de Omloop Het Nieuwsblad startte in februari niet alleen het nieuwe wielerseizoen, maar ook de Etixx Classics Tour voor wielertoeristen. Etixx (producent van sportvoeding) is de hoofdsponsor van tien eve- nementen voor wielertoeristen gelinkt aan Vlaamse wielerklassiekers. Trouwe deelnemers krijgen van Etixx een wieleruitrusting. De deelnemers aan minstens vijf van de tien tochten krijgen een Etixx-wielertrui. Degenen die aan acht of meer ritten deelnemen, ontvangen ook een wielerbroek. De deelnemende wielertoeristen krijgen een mail van zodra ze vijf of acht tochten gereden hebben. Etixx heeft ook een webshop met merchandising-arti- kelen waaronder diverse drinkbussen en een drager voor acht Etixx-bidons. ‘Offline’ blijft belangrijk winkelkanaal want tastbaar Ondanks het feit dat e-commerce in ons land in 2017 sterk gegroeid is (de omzet van online-verkopen steeg tot boven 10 miljard euro), wordt nog steeds ruim 90% van alle uitga- ven aan fysieke producten offline gespendeerd. Bij diensten is het aandeel van online in de verkopen echter al 64%. Dat blijkt uit gegevens die onderzoeksbureau GfK publiceerde. Cijfers uit de VS wijzen in dezelfde richting. De ‘eMarke- ter Ecommerce Insights Report‘ uitgevoerd door Bizrate Insights, wees uit dat 96% van de Amerikaanse internet- gebruikers naar de ‘fysieke’ winkel gaat voor voeding, drank, verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen en papier. Met andere woorden voor fast moving consumer goods. Voor producten in de elektronica-, textiel- en schoenenmarkten is er een groter aandeel van e-commerce: 43% van de con- sumenten shopt daarvoor online. Volgens GfK winkelt één op de drie consumenten offline uit routine. Ook gaat één op drie naar de fysieke winkel omdat het leuk is. “Het grote voordeel van offline winkelen blijft het tastbare element: een product zien of aanraken alvorens het te kopen is voor 6 op 10 Belgen dé reden om offline te winkelen,” aldus GfK. Wel is er sprake van een samen gaan van offline en online (‘phygital’) onder invloed van de smart- phone. “36% van de Belgen doet dit ommeer informatie op te zoeken over een potentiële aankoop, 16% zoekt online reviews op terwijl men in de winkel is. Deze elementen zijn steeds vaker terug te vinden op digitale schermen of online kiosken in traditionele winkels,” stipt GfK aan. GfK wijst er wel op dat traditionele retailers “...voeling verliezen met de zogenaamde ‘leading edge consumers’, voor wie de voordelen van online winkelen vaak sterker doorwegen. Deze groep consumenten vertoont typisch winkelgedrag dat in de toekomst door de gemiddelde consument overgenomen zal worden.” N ews
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5