PromZ.be 02-2018
8 I n de inkomhal van Gemaco in Mechelen ligt een stapeltje postkaarten. ‘Promotional items are everywhere’ staat er op de voorzijde bij een reeks foto’s van wereldsteden. ‘...And so are we’ valt er op de achterkant te lezen. Gemaco is inderdaad quasi overal. “We zijn naast België aanwezig in Nederland (Breda en Amsterdam), Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, UK en Spanje (Madrid). Daarnaast zijn we stilaan ook ‘global’ aanwezig met kantoren in Mexico, Miami, Dubai en een aankoop-sourcing- en verkoopkantoor in Shanghai en Hong Kong,” zegt Koen Heyvaert, managing director van Gemaco-België. Gemaco is niet de enige die over de grenzen gaat en in meerdere landen actief is of wordt. Premium Partners (met wereldwijd 25 kantoren) werkt voor multinationale klanten en het Europees hoofdkantoor zit in Brussel. Keiretsu Europe werd vorig jaar ook actief in België door de overname van Image Wear en benadert vanuit ons land nu ook Noord-Frankrijk. Igo-Post verdween in december 2017 als naam en werd vervangen door Plato Group met de onderdelen Clipper, Promotiv, Compacon en Heroes of Print. In een persbericht stelde Plato dat “...het de visie is om iedereen binnen Europa te voorzien in hun behoeften om op te vallen.” Plato zet dit jaar voor alle merken internationale marketingteams op die vanuit een nieuw kantoor in Barcelona werken. IPPAG, een internationaal samenwerkingsverband van 32 distributeurs, staat ook achter Prominate dat internationale klanten wil bedienen. En in maart maakten het Britse BTC Group en het Amerikaanse Geiger bekend samen te gaan tot Geiger BTC Group. De fusie maakt deel uit van de strategie om ‘global’ klanten in Noord-Amerika, Europa en elders in de wereld te servicen. M ultinationals De ontwikkeling aan de kant van de adviseurs/distributeurs in de sector van de product media lijkt op die bij reclamebureaus in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw en - om een heel andere sector te nemen - bij die van de advocatuur. De grote veelal Amerikaanse multinationals wilden in het versnipperde Europa van toen in de verschillende landen werken met hetzelfde inter- nationale reclamebureau. Vandaar dat de internationale bureaus zich overal vestigden. Voor de multinationals was dat handig: één aanspreekpunt en overal dezelfde service. Later was dezelfde ontwikkeling te zien bij de mediabureaus en de sales promotion en direct marketingbureaus: het was en is one-stop-shopping voor de grote internationale adverteerders. “De grote multinationals gaan in promotionele artikelen naar twee of drie suppliers voor heel Europa,” zegt Thibaut Fontaine, MCS Kick & Rush en voorzitter van coöperatieve IPPAG - International Partnership for Premiums and Gifts. “Als je geen internationaal netwerk hebt, dan gaan alle grote klanten weg.” Het komt er dus ook op aan om bij die selecte groep ‘prefered suppliers’ te zijn. Veel bedrijven zijn inderdaad niet meer lokaal georganiseerd en willen, als ze internationaal werken, van één partij service verwachten. Ze willen in alle landen op dezelfde manier behandeld worden: een Internationaal De grote klanten ter wille... Grote multinationale klanten - vooral fastmovers - zoeken naar één of enkele partners voor een groot aantal landen, ook als het gaat om promotionele artikelen. Distributeurs ontwikkelen zich daarom eveneens op internationaal vlak, op eigen kracht of in samenwerking met collega’s. Als je geen internationaal netwerk hebt, dan gaan alle grote klanten weg
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5